Αγίου Πνεύματος 2023: Πότε πέφτει, τι γιορτάζουμε και για ποιους είναι αργία

by Newsroom i-diakopes.gr
Αγίου Πνεύματος 2023: Πότε πέφτει, τι γιορτάζουμε και για ποιους είναι αργία

Αγίου Πνεύματος 2023: Για ποιους είναι αργία

Η γιορτή του Αγίου Πνεύματος πλησιάζει και πολλοί κλάδοι εργαζόμενων δεν θα εργαστούν εκείνη την ημέρα. Παράλληλα η γιορτή του Αγίου Πνεύματος είναι μια από τις μεγαλύτερες για την Εκκλησία.

Συνήθως, η μέρα του Αγίου Πνεύματος φέρνει και το πρώτο τριήμερο του καλοκαιριού, ωστόσο για αρκετούς που θέλουν να εκμεταλλευτούν την ημέρα και να κάνουν την πρώτη εξόρμηση και ίσως και το πρώτο μπάνιο στη θάλασσα για το καλοκαίρι, δίνεται η δυνατότητα εάν εργάζονται σε κλάδους για τους οποίους η ημέρα είναι αργία.

Στον Δημόσιο τομέα η συγκεκριμένη γιορτή είναι αργία, όπως και για τις τράπεζες, ωστόσο τα εμπορικά καταστήματα λειτουργούν κανονικά.

Φέτος, η μέρα του Αγίου Πνεύματος είναι τη Δευτέρα 5 Ιουνίου και οι κλάδοι που δεν εργάζονται είναι οι εξής:

  • Βιβλιοπωλεία
  • Διαγνωστικά Κέντρα
  • Δημοσιογράφοι Περιοδικών
  • Εργοδηγοί Σχεδιαστές
  • Οίκοι Ευγηρίας
  • Εφημερίδες Αθηνών και Θεσσαλίας κ.λπ.
  • Ηλεκτροτεχνίτες Βιομηχανίας και Καταστημάτων
  • Θυρωροί
  • Καπνοβιομηχανίες
  • Κλινικές
  • Ξυλεμπορικά Καταστήματα (Αθηνών – Πειραιώς – Περιχώρων)
  • Περιοδικά
  • Επιχειρήσεις πετρελαιοειδών
  • Πρακτορεία Ναυτιλιακών κλπ.
  • Ραδιοηλεκτρολόγοι – Ραδιοτεχνίτες βιομηχανίας
  • Ραδιοφωνικοί Σταθμοί
  • Τεχνικοί Ραδιοφώνου
  • Ραφεία Ρυμουλκών – Ναυαγοσωστικά
  • Τηλεοπτικοί Σταθμοί
  • Τεχνικοί Τηλεοράσεως Βορείου Ελλάδας
  • Τυπογράφοι Επαρχιακών Εφημερίδων
  • Φορτοεκφορτωτές Ημερήσιων Εφημερίδων
  • Φροντιστήρια Μέσης, Ανώτερης, Ανώτατης Εκπαίδευσης, και Ξένων Γλωσσών
  • Φωτοστοιχειοθέτες
  • Χειριστές βιομηχανικών κ.λπ. επιχειρήσεων, Λατομείων Πέτρας-Μαρμάρου και Τεχνικών Έργων.

Για τους εργαζόμενους στο Δημόσιο, ΝΠΔΔ και ΟΤΑ η εορτή του Αγίου Πνεύματος είναι αργία.

Αγίου Πνεύματος 2023: Πότε πέφτει, τι γιορτάζουμε και για ποιους είναι αργία

Η γιορτή του Αγίου Πνεύματος για την Εκκλησία

Την επομένη της Πεντηκοστής, ημέρα Δευτέρα, η Εκκλησία τιμά το Άγιο Πνεύμα, το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας και την Αγία Τριάδα εν γένει – Η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος έγινε την Κυριακή, ωστόσο, γιορτάζουμε ξεχωριστά και τη Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος.

Η εορτή της Πεντηκοστής είναι εορτή της Αγίας Τριάδος. Μάλιστα, ο ιερός υμνογράφος αποκαλεί την Πεντηκοστή τελευταία εορτή από πλευράς αναπλάσεως και ανακαινίσεως του ανθρώπου: «Την μεθέορτον πιστοί και τελευταίαν εορτήν εορτάσωμεν φαιδρώς, αύτη εστί Πεντηκοστή, επαγγελίας συμπλήρωσις και προθεσμία».

Την Κυριακή λοιπόν, γιορτάζουμε την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος, δηλαδή, εκείνη την ημέρα ήλθε το Άγιο Πνεύμα στους Μαθητές του Χριστού.

Τη Δευτέρα γιορτάζουμε πάλι την Αγία Τριάδα, αφού γνωρίζουμε και πιστεύουμε ότι κοινή είναι η ενέργεια του Τριαδικού Θεού και ποτέ δεν μπορεί να χωρισθεί και να απομονωθεί ένα Πρόσωπο από τα άλλα Πρόσωπα της Αγίας Τριάδος.

Όμως οι άγιοι Πατέρες μας πού έβαλαν σε άριστη σειρά και τάξη όλα τα θέματα της πίστεως μας, για να δώσουν τιμή στο Άγιο Πνεύμα, όρισαν να το εορτάζουμε και κατά την Πεντηκοστή, αλλά και ξεχωριστά την Δευτέρα.

Πρέπει να γνωρίζουμε ότι κατά την ημέρα αυτή, όταν εορταζόταν η Πεντηκοστή των Εβραίων, ήλθε το Άγιο Πνεύμα στους Μαθητές του Χριστού.

Επειδή, λοιπόν, οι Άγιοι Πατέρες θεώρησαν καλό να ξεχωρίσουν τις γιορτές για να τιμήσουν με τον τρόπο αυτό το μεγαλείο του Παναγίου και Ζωοποιού Πνεύματος, γι’ αυτό την επομένη της Πεντηκοστής, την Δευτέρα, εορτάζουμε το Πανάγιο Πνεύμα, πού είναι μία υπόσταση της Αγίας Τριάδος.

«Πιστεύω»

Σύμφωνα πάντα με τη χριστιανική διδασκαλία, το Άγιο Πνεύμα είναι μία από τις τρεις υποστάσεις ή πρόσωπα της Αγίας Τριάδας, δηλαδή του ενός και μοναδικού Θεού, ομοούσιο (δηλαδή μοιράζεται την ίδια ουσία-ύπαρξη) με τον Πατέρα και τον Υιό. Επομένως το Άγιο Πνεύμα είναι Θεός, που «συμπροσκυνείται και συνδοξάζεται» με τον Πατέρα και τον Υιό.

Με αυτή τη βάση, μία ιδιότητα του Αγίου Πνεύματος που αναφέρεται συχνά στην Αγία Γραφή, είναι ότι αποτελεί τη θεία δύναμη που ενέπνευσε τους προφήτες να προφητεύσουν τη γέννηση του Ιησού Χριστού και τα Πάθη του.

Εντονότερα ωστόσο παρουσιάζεται το Πνεύμα του Θεού στην Καινή Διαθήκη: Κατά τη Βάπτιση του Χριστού, όπου εμφανίζεται με τη μορφή περιστεριού, ενώ συγχρόνως ακούγεται η φωνή του Θεού-Πατέρα (Θεοφάνια), αλλά και στην Πεντηκοστή ως μία «Θεία Ενέργεια» που εμπνέει τους μαθητές του Χριστού να μιλούν διάφορες γλώσσες. Από τον Ιησού Χριστό το Άγιον Πνεύμα αποκαλείται και Παράκλητος.

Παρόλα αυτά, κάποιοι αρχιερείς, όπως ο Μακεδόνιος, υποστήριξαν από τα πρωτοχριστιανικά ήδη χρόνια ότι το Άγιο Πνεύμα είναι κτίσμα-δημιούργημα του Θεού. Για να τους αντικρούσουν, οι Πατέρες της Εκκλησίας συνεκάλεσαν τη Δεύτερη Οικουμενική Σύνοδο το έτος 381, στην οποία δογμάτισαν το όγδοο άρθρο του «Συμβόλου της Πίστεως», που αποτελεί την ολοκλήρωση του Τριαδικού Δόγματος: ότι δηλαδή το Πνεύμα είναι «ομοούσιον τω Πατρί και τω Υιώ» και εκπορεύεται μόνο από τον Πατέρα: Μέχρι σήμερα, η Ορθόδοξη εκκλησία δέχεται την εκπόρευση μόνο από τον Πατέρα, ενώ κατά την Καθολική εκκλησία το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται και από τον Υιό. Η διαφορά αυτή είναι γνωστή ως filioque (λατ. «και εκ του Υιού»), και κατά την ορθόδοξη άποψη οι Ρωμαιοκαθολικοί υποβιβάζουν με τον τρόπο αυτό το Άγιον Πνεύμα. Η βιβλική βάση για το θέμα βρίσκεται στο Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιον, όπου ο Ιησούς λέγει στους μαθητές λίγο πριν από τη σύλληψή Του: «όταν δε έλθη ο Παράκλητος, ον εγώ πέμψω υμίν παρά του Πατρός, το Πνεύμα της Αληθείας, ό παρά του Πατρός εκπορεύεται, εκείνος μαρτυρήσει περί εμού» (Ιωάν. ιε΄ 26).

Η Ορθόδοξη