Οι πάροχοι ενέργειας ετοιμάζουν νέα τιμολόγια που αλλάζουν την τιμή του ρεύματος ανά ώρα της ημέρας.
Καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν τα σταθερά τιμολόγια ρεύματος – γνωστά και ως «μπλε» – για να αποφύγουν τις διακυμάνσεις των τιμών, οι πάροχοι ενέργειας ετοιμάζουν νέα προϊόντα που συνδυάζουν σταθερότητα στις χρεώσεις με προσαρμογή στις ανάγκες του κάθε νοικοκυριού.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, οι πελάτες που επιλέγουν σταθερά τιμολόγια πλησιάζουν – αν δεν έχουν ήδη ξεπεράσει – το ένα εκατομμύριο, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να σχεδιάζουν νέες λύσεις, όπως συμβόλαια μικρότερης διάρκειας από 12 μήνες, που είχαν αποσυρθεί πριν λίγο καιρό, αλλά επανέρχονται δυναμικά.
Νέα γενιά τιμολογίων με «ωριαία» χρέωση
Τα νέα αυτά προϊόντα, αν και παραμένουν σταθερά (χωρίς ρήτρες χονδρεμπορικής ή άλλων μεταβολών), δίνουν στους καταναλωτές τη δυνατότητα να επιλέξουν τιμές που διαφέρουν ανάλογα με την ώρα της ημέρας.
Η πρόταση αυτή αποτυπώνεται και στη διαβούλευση που διεξάγει η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) για την εποπτεία της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
Η πρόταση της ΔΕΗ για «έξυπνη» τιμολόγηση
Η ΔΕΗ προτείνει τη δημιουργία τιμολογίων για πελάτες με έξυπνους μετρητές (τηλεμετρούμενες παροχές), όπου οι ώρες αιχμής και μη αιχμής (peak/off-peak) θα καθορίζονται σε συμφωνία μεταξύ προμηθευτή και πελάτη, και όχι από το κράτος.
Με αυτό το μοντέλο, ο καταναλωτής θα γνωρίζει εκ των προτέρων ποιες ώρες είναι πιο ακριβές και ποιες πιο οικονομικές, και θα μπορεί να προσαρμόζει την κατανάλωσή του ανάλογα. Ενδεικτικά παραδείγματα χρέωσης που εξετάζονται:
🔹 8:00 – 9:00 π.μ. → 10 λεπτά/κιλοβατώρα
🔹 2:00 – 3:00 μ.μ. → 7 λεπτά/κιλοβατώρα
🔹 6:00 – 7:00 μ.μ. → 15 λεπτά/κιλοβατώρα
Η πρόταση αυτή βασίζεται στην Υπουργική Απόφαση που δίνει στους παρόχους το δικαίωμα, με βάση τις καταγραφές του ΔΕΔΔΗΕ, να δημιουργούν διζωνικά ή πολυζωνικά τιμολόγια, προσαρμοσμένα στις πραγματικές συνήθειες κάθε πελάτη.
Αν τελικά εφαρμοστεί το νέο σύστημα, το ρεύμα θα αποκτήσει «ωρολόγιο πρόγραμμα», που θα επιβραβεύει όσους μεταφέρουν την κατανάλωσή τους στις οικονομικότερες ώρες.
Ωστόσο, είναι απαραίτητο το πλαίσιο να καθορίζει ξεκάθαρα ότι τις ώρες αιχμής/μη αιχμής θα τις ορίζει ο προμηθευτής και όχι η πολιτεία, ώστε να δίνεται η δυνατότητα για πιο ευέλικτα και συμφέροντα πακέτα, ανάλογα με το προφίλ του κάθε πελάτη.
Βόμβα: Οι τράπεζες δεν σε αφήνουν να αγγίξεις τα χρήματά σου – Άδειασαν λογαριασμοί
Ανατροπή στις καθημερινές τραπεζικές συναλλαγές φέρνει το αυστηρότερο πλαίσιο ελέγχου που εφαρμόζεται πλέον από όλες τις ελληνικές τράπεζες.
Σύμφωνα με έγγραφο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, πλέον δεν επιτρέπεται καμία συναλλαγή, εάν δεν έχει προηγηθεί επαλήθευση της ταυτότητας του πελάτη, βάσει του ισχύοντος νομικού πλαισίου.
Τι αλλάζει και γιατί
Οι αλλαγές βασίζονται στον Νόμο 4557/2018, καθώς και στη σχετική απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδος. Στόχος είναι η πρόληψη του ξεπλύματος χρήματος και η καταπολέμηση της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας.
Οι τράπεζες είναι πλέον υποχρεωμένες:
Να ζητούν την ταυτότητα του πελάτη (ή άλλου νομιμοποιητικού εγγράφου)
Να συλλέγουν και να τηρούν στοιχεία για όλες τις συναλλαγές
Να αρνούνται την εκτέλεση συναλλαγών αν δεν υπάρχουν τα απαραίτητα έγγραφα
Ποια δικαιολογητικά μπορεί να ζητηθούν
Ανάλογα με τη φύση της συναλλαγής, ο πελάτης καλείται να προσκομίσει:
Αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο
Εκκαθαριστικό φορολογίας εισοδήματος
Δήλωση Ε1 ή Ε3
Δικαιολογητικά που εξηγούν την προέλευση ή τον σκοπό των χρημάτων
Νομιμοποιητικά έγγραφα για νομικά πρόσωπα και τους εκπροσώπους τους
Τι σημαίνει αυτό για τον απλό πολίτη
Πλέον, δεν μπορείς να πας στην τράπεζα “με άδεια χέρια” για καμία σοβαρή συναλλαγή. Ακόμα και αν είσαι παλιός πελάτης, οι υπάλληλοι είναι υποχρεωμένοι να ελέγξουν εκ νέου την ταυτότητα και τα στοιχεία σου – διαφορετικά η συναλλαγή δεν προχωρά.
Αυτό έχει προκαλέσει ανησυχία σε πολλούς πολίτες, που βλέπουν τον τραπεζικό έλεγχο να εντείνεται και μιλούν ακόμη και για “μπλοκάρισμα” στους λογαριασμούς, όταν δεν προσκομίζονται τα κατάλληλα χαρτιά.