«Όποιος κινείται μόνος του σε αυτοκίνητο πληρώνει πρόστιμο»
Ένα νέο κυκλοφοριακό μέτρο που αλλάζει ριζικά τον τρόπο μετακίνησης στις μεγάλες πόλεις εφαρμόζεται ήδη σε αρκετές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, με την Ελλάδα να εμφανίζεται πλέον ανάμεσα στις χώρες που εξετάζουν σοβαρά την υιοθέτησή του.
Ίσως και στον Κηφισό.
Ο λόγος για τις λωρίδες συνεπιβατισμού (carpooling lanes), ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας στις οποίες επιτρέπεται η κίνηση μόνο σε οχήματα που μεταφέρουν τουλάχιστον δύο επιβάτες.
Στόχος του μέτρου είναι η αποσυμφόρηση των δρόμων και η μείωση των εκπομπών ρύπων, σε μια περίοδο όπου η κυκλοφοριακή πίεση στα μεγάλα αστικά κέντρα έχει φτάσει στα όριά της.
Η λογική πίσω από το μέτρο είναι απλή: η συντριπτική πλειονότητα των ΙΧ που κινούνται καθημερινά στους δρόμους μεταφέρει μόνο τον οδηγό.
Έτσι, με τη «δέσμευση» της αριστερής λωρίδας κατά τις ώρες αιχμής, οι οδηγοί ενθαρρύνονται να μοιράζονται το αυτοκίνητο, κερδίζοντας χρόνο και αποφεύγοντας τα υψηλά πρόστιμα.
Παρίσι και Ευρώπη δείχνουν τον δρόμο
Οι λωρίδες συνεπιβατισμού εφαρμόζονται ήδη σε μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το Παρίσι.
Από τον Μάρτιο, το μέτρο τέθηκε σε ισχύ σε βασικούς αυτοκινητόδρομους γύρω από τη γαλλική πρωτεύουσα και συνοδεύεται από ειδική σήμανση με λευκό ρόμβο, ώστε οι οδηγοί να γνωρίζουν πότε και πού ενεργοποιείται.
Οι λωρίδες carpooling λειτουργούν κυρίως τις εργάσιμες ημέρες και στις ώρες αιχμής, ενώ προβλέπονται συγκεκριμένες εξαιρέσεις: ταξί, μέσα μαζικής μεταφοράς, ασθενοφόρα, περιπολικά, μοτοσικλέτες με δύο αναβάτες, καθώς και οχήματα που ανήκουν ή εξυπηρετούν άτομα με αναπηρία.
Στο τραπέζι και στην Ελλάδα
Το θέμα ήρθε πρόσφατα στο προσκήνιο και στην Ελλάδα, μέσα από δηλώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη.
Αναφερόμενος στο έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας, σημείωσε ότι σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις έχουν υιοθετηθεί αντικίνητρα για τη μετακίνηση με ΙΧ, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως «όποιος κινείται μόνος του σε αυτοκίνητο πληρώνει πρόστιμο».
«Μαύρα» ραντάρ και πρόστιμα
Η επιτήρηση των λωρίδων συνεπιβατισμού γίνεται μέσω ειδικών «μαύρων» ραντάρ, τα οποία είναι τοποθετημένα στο οδόστρωμα και χρησιμοποιούν θερμικούς αισθητήρες και συστήματα τεχνητής νοημοσύνης.
Τα συστήματα αυτά αναλύουν εικόνες από το εσωτερικό των οχημάτων και μπορούν να εντοπίσουν με ακρίβεια αν ο οδηγός κινείται μόνος του.
Όσοι παραβιάζουν τον κανονισμό έρχονται αντιμέτωποι με πρόστιμο 135 ευρώ, με δυνατότητα μείωσης αν πληρωθεί εντός συγκεκριμένης προθεσμίας.
Οι αυστηροί έλεγχοι έχουν καταστήσει σαφές ότι το μέτρο δεν έχει συμβολικό χαρακτήρα, αλλά λειτουργεί ως πραγματικό αντικίνητρο για την άσκοπη χρήση του αυτοκινήτου.