Τα δύο συμπλnρώματα βıταμινών που μπορεi να κάνουν περıσσότερο κακó παρά καλó στον οργανισμό

by Newsroom i-diakopes.gr
Τα δύο συμπλnρώματα βıταμινών που μπορεi να κάνουν περıσσότερο κακó παρά καλó στον οργανισμό

Υπάρχουν πολλά συμπληρώματα βιταμινών που ωφελούν άτομα με συγκεκριμένες ανεπάρκειες ή παθήσεις υγείας. αλλά η έρευνα δείχνει, ότι ορισμένες συνθετικές βιταμίνες μπορεί να κάνουν περισσότερο κακό παρά καλό.

«Όλοι αναζητούν πάντα αυτό το μαγικό χάπι που θα τους δώσει εξαιρετική υγεία, αλλά τα συμπληρώματα βιταμινών δεν είναι ακριβώς αυτό, επειδή τα οφέλη συχνά δεν υπερτερούν των κινδύνων», λέει στο National Geographic η JoAnn Manson, επικεφαλής προληπτικής ιατρικής στο Brigham and Women’s Hospital στο Βοστώνη.

Αυτό δεν σημαίνει ότι ορισμένες ομάδες ανθρώπων δεν χρειάζονται συμπληρώματα κάποιων θρεπτικών συστατικών σε ορισμένες φάσεις της ζωής τους, αλλά ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν είναι απαραίτητο να πάρουν τα συμπληρώματα που νομίζουν ότι χρειάζονται.

«Γενικά, δεν προτείνω τη χρήση συμπληρωμάτων βιταμινών εκτός εάν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος», λέει ο Walter Willett, καθηγητής επιδημιολογίας και διατροφής στο Harvard T. H. Chan School of Public Health.

Τέτοιες συμβουλές αφορούν ιδιαίτερα τις λιποδιαλυτές βιταμίνες.

Υδατοδιαλυτό έναντι λιποδιαλυτούt
Τα υδατοδιαλυτά και λιποδιαλυτά θρεπτικά συστατικά απορροφώνται διαφορετικά στο σώμα. Οι υδατοδιαλυτές βιταμίνες, που περιλαμβάνουν τη βιταμίνη C και τις οκτώ βιταμίνες του συμπλέγματος Β, διαλύονται, επεξεργάζονται και μεταβολίζονται γρήγορα στο σώμα και δεν αποθηκεύονται για μελλοντική χρήση.

«Υπερβολικές ποσότητες υδατοδιαλυτών βιταμινών απεκκρίνονται στα ούρα», εξηγεί η Alice Lichtenstein, διευθύντρια της ομάδας καρδιαγγειακής διατροφής στο Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Centre on Aging στο Πανεπιστήμιο Tufts.

Από την άλλη πλευρά, τα λιποδιαλυτά θρεπτικά συστατικά -οι βιταμίνες A, D, E και K- αποθηκεύονται στο ήπαρ και στον λιπώδη ιστό σε όλο το σώμα για μελλοντική χρήση. Αν και αυτό βοηθά στη συγκέντρωση βιταμίνης D κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής ηλιοφάνειας για να αντισταθμίσει τη λιγότερη έκθεση στο ηλιακό φως κατά τους χειμερινούς μήνες, σημαίνει επίσης ότι αυτές οι βιταμίνες μπορούν να συσσωρευτούν σε δυνητικά τοξικά επίπεδα.

Γι’ αυτόν τον λόγο, οι κατευθυντήριες γραμμές ασφαλείας για το ανώτερο επίπεδο πρόσληψης δείχνουν τη μέγιστη ποσότητα ορισμένων βιταμινών που μπορούν να καταναλωθούν με ασφάλεια χωρίς δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία.

«Οι λιποδιαλυτές βιταμίνες τείνουν να έχουν χαμηλότερο ανώτερο επίπεδο πρόσληψης σε σύγκριση με τις υδατοδιαλυτές βιταμίνες, υπογραμμίζοντας την ανάγκη προσοχής κατά την κατανάλωσή τους», εξηγεί η Jen Messer, διαιτολόγος και πρόεδρος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας του Νιού Χάμσαϊρ.

Τα δύο συμπλnρώματα βıταμινών που μπορεi να κάνουν περıσσότερο κακó παρά καλó στον οργανισμό

Μεταξύ των τεσσάρων λιποδιαλυτών βιταμινών, οι ειδικοί λένε ότι οι βιταμίνες Α και Ε απαιτούν περισσότερη προσοχή από άλλες.

Ανησυχίες για τη βιταμίνη Α
Η βιταμίνη Α είναι σημαντική για την όραση, την ανάπτυξη, την αναπαραγωγή και την υγεία του ανοσοποιητικού. Όταν καταναλώνεται μέσω φυσικών πηγών, όπως το μοσχαρίσιο συκώτι, οι γλυκοπατάτες, το σπανάκι, τα καρότα ή η κολοκυθόπιτα σε συνιστώμενες δόσεις -900 μικρογραμμάρια ημερησίως για άνδρες και 700 μικρογραμμάρια ημερησίως για γυναίκες- η βιταμίνη Α θεωρείται ασφαλής και απαραίτητη.

Το μέγιστο ανώτατο ημερήσιο όριο πρόσληψης βιταμίνης Α έχει οριστεί στα 3.000 μικρογραμμάρια, αν και είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αυτές οι ποσότητες περιλαμβάνουν κατανάλωση ή απορρόφηση όλων των πηγών βιταμίνης Α, συμπεριλαμβανομένων τροφών, συμπληρωμάτων και κρέμες/λοσιόν που περιέχουν ρετινόλη.

«Η υπέρβαση του ανώτατου ανεκτού ορίου είναι επικίνδυνη και μία μεγάλη δόση της μπορεί να συμβάλει στην τοξικότητα», εξηγεί ο Yufang Lin, γιατρός στο Cleveland Clinic’s Centre for Integrative Medicine. Μια τέτοια τοξικότητα μπορεί να προκαλέσει προβλήματα όπως πόνο στις αρθρώσεις, ηπατική βλάβη και γενετικές ανωμαλίες.

«Η βιταμίνη Α είναι απαραίτητη για τη φυσιολογική ανάπτυξη του εμβρύου, αλλά η υπερβολική της ποσότητα μπορεί να προκαλέσει βλάβη τόσο στη μητέρα όσο και στο αναπτυσσόμενο έμβρυο, προκαλώντας αυξημένο κίνδυνο γενετικών ανωμαλιών των ματιών, της καρδιάς, των οργάνων και του κεντρικού νευρικού συστήματος», λέει η Messer.

”Ακόμη και σε μέτριες ποσότητες και εκτός εγκυμοσύνης, τα συμπληρώματα βιταμίνης Α έχουν συνδεθεί με ερεθισμό του δέρματος και αυξημένο κίνδυνο καταγμάτων των οστών», λέει με τη σειρά της η Δρ. Manson.”

Έρευνα που δημοσιεύτηκε νωρίτερα φέτος δείχνει ότι η τοξικότητα της βιταμίνης Α μπορεί επίσης να προκύψει από τοπική βιταμίνη Α (ρετινόλη) που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία της ακμής και της ψωρίασης.

Υπήρξαν ακόμη και προβλήματα με τη συμπερίληψη της βιταμίνης Α στις πολυβιταμίνες. «Σε ένα σημείο, υπήρχε ανησυχία για την ποσότητα της βιταμίνης Α στα συμπληρώματα πολυβιταμινών και την απώλεια οστικής μάζας σε γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας», εξηγεί η Δρ. Lichtenstein.

Λέει ότι για αυτόν τον λόγο ορισμένες μάρκες πολυβιταμινών περιλαμβάνουν πλέον μόνο βιταμίνη Α ως συστατικό με τη μορφή βήτα-καροτίνης. (Μελέτες δε