Τορπίλη: Καταρρέει τεράστια αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης

by Maria Giannoutsou
Τορπίλη: Καταρρέει τεράστια αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης

Αν και έκανε τα πάντα για να κρατήσει την αεροπορική εταιρεία σε λειτουργία, ωστόσο, η Πρωθυπουργός φαίνεται πως χάνει τη μάχη…
Ο λόγος για την αεροπρική εταιρεία ITA Airways, η οποία είναι η διάδοχος της ζημιογόνου Alitalia, με την Πρωθυπουργό της Ιταλίας να προσπαθεί με νύχια και με δόντια να την κρατήσει ζωντανή. Όμως ο χρόνος για τη σωτηρία της τελειώνει και η Τζόρτζια Μελόνι το γνωρίζει καλά.

Τορπίλη: Καταρρέει τεράστια αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης

Αν η προσπάθειά της να κλείσει μια συμφωνία και να απαλλάξει τη Ρώμη από ένα μακροχρόνιο οικονομικό βάρος αποτύχει, δεν υπάρχει σχέδιο Β στον ορίζοντα, σύμφωνα με το Bloomberg.

Η επικεφαλής της αντιμονοπωλιακής επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Μαργκρέτε Βεστάγκερ πιέζει έντονα για σκληρές παραχωρήσεις όσον αφορά τη σχεδιαζόμενη επένδυση ύψους 325 εκατ. ευρώ (352 εκατ. δολάρια) στη ναυαρχίδα της Ιταλίας από τη γερμανική Deutsche Lufthansa AG, επικαλούμενη ανησυχίες για υψηλότερες τιμές και μειωμένες επιλογές για τους επιβάτες.

Με τη σειρά της, η Lufthansa υπέβαλε στις Βρυξέλλες μερικές προτάσεις για διορθωτικές κινήσεις σε μια προσπάθεια να αρθεί το αδιέξοδο. Πρότεινε να μοιραστεί δρομολόγια με τους ανταγωνιστές της από τους αερολιμένες της Ρώμης και του Μιλάνου, να παραχωρήσει θέσεις σε ορισμένα ευρωπαϊκά δρομολόγια ή να παγώσει την ελάχιστη χωρητικότητα στις πτήσεις προς τις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Ιαπωνία.

Αλλά μέχρι στιγμής, αυτό δεν ήταν αρκετό για να κατευνάσει τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές, και τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης έχουν διατυπώσει την εκτίμηση ότι το αδιέξοδο θα μπορούσε να σημαίνει πως η συμφωνία, η οποία έχει προθεσμία έγκρισης μέχρι τις 4 Ιουλίου, θα πέσει στο κενό. Την Τετάρτη, η ιταλική κυβέρνηση δήλωσε ότι υπέβαλε τις απαντήσεις της στην ΕΕ και ότι δεν ζητά παράταση της προθεσμίας.

Τι θα γίνει αν καταρρεύσει η αεροπορική;
Η κατάρρευσή της θα αποτελούσε μεγάλο πρόβλημα για τη Μελόνι. Η δεξιά κυβέρνησή της, η οποία ανέβηκε στην εξουσία το 2022 με μια φιλο-επιχειρηματική πλατφόρμα, υπολόγιζε ότι δεν θα χρειαζόταν να συνεχίσει να πληρώνει για να κρατήσει την ITA σε λειτουργία.

«Η διηπειρωτική αεροπορική αγορά από την Ιταλία είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική. Εάν η ITA δεν καταλήξει στον όμιλο Lufthansa, οι Ιταλοί φορολογούμενοι κινδυνεύουν να δαπανήσουν πολύ περισσότερα για την εταιρεία», δήλωσε ο Andrea Giuricin, σύμβουλος που ειδικεύεται στον κλάδο των αερομεταφορών και συνδέεται με το Πανεπιστήμιο Milano Bicocca.

Η Ιταλία βρίσκεται αντιμέτωπη με αυξανόμενα ελλείμματα, βάρος χρέους και αναιμική οικονομική ανάπτυξη, ενώ η Μελόνι επιθυμεί διακαώς να επικεντρώσει τους λιγοστούς πόρους που έχει στη διάθεσή της στην τήρηση βασικών προεκλογικών υποσχέσεων, όπως η μείωση των φόρων.

Ελλείψει συμφωνίας, η οποία θα έφερνε τον γερμανικό αερομεταφορέα να αγοράζει αρχικά το 41% της ITA, η Ιταλία θα δυσκολευόταν να δικαιολογήσει την άντληση περισσότερων μετρητών στην αεροπορική εταιρεία.

Σύμφωνα με τους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ, κάθε νέα κρατική δαπάνη που θα μπορούσε να εκτρέψει τις προσπάθειες της χώρας για τη μείωση του ελλείμματος και του χρέους θα μπορούσε να οδηγήσει σε κυρώσεις από τις Βρυξέλλες, και η Ιταλία αντιμετωπίζει ήδη διαδικασίες υπερβολικού ελλείμματος που συνδέονται με τον προϋπολογισμό του 2023.

Η ITA και η προκάτοχός της Alitalia αποτελούν βάρος στα κρατικά ταμεία εδώ και δεκαετίες. Η Alitalia, η οποία ξεκίνησε μόλις δύο χρόνια μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, έπαψε επίσημα να λειτουργεί το 2021, αν και η συρρικνωμένη ITA – επίσημα Italia Trasporto Aereo – δημιουργήθηκε για να πάρει τη θέση της υπό πλήρη κρατική ιδιοκτησία.

Η είδηση της ημέρας