Κώστας Καρυωτάκης: Η αυτοκτονία στην Πρέβεζα, ο ανεκπλήρωτος έρωτας και η σύφιλη

by Τόνια Τζαφέρη
Κώστας Καρυωτάκης: Η αυτοκτονία στην Πρέβεζα, ο ανεκπλήρωτος έρωτας και η σύφιλη

Κώστας Καρυωτάκης: Ο ποιητής που σημάδεψε μια ολόκληρη εποχή

Πρόκειται για τον ποιητή της χώρας που έφερε ένα εντελώς διαφορετικό κίνημα από αυτά που επικρατούσαν στην τέχνη. Η θλίψη, η καταστροφή από τον πόλεμο, οι ασθένειες και η διαφθορά των πολιτικών, αναδείχθηκαν με τον καλύτερο τρόπο μέσα από τα ποιήματα του. Κατάφερε να σημαδέψει μια ολόκληρη γενιά και να την έχει με το μέρος του.

Ο Κώστας Καρυωτάκης λοιπόν ένας ποιητής που έχει αφήσει ανεξίτηλο σημάδι στον πολιτισμό της Ελλάδας, μπορεί ν’ αποφάσισε να βάλει τέλος στη ζωή του το 1928, ωστόσο, έχει διασφαλίσει τις δάφνες που του άξιζαν.

Κώστας Καρυωτάκης: Η αυτοκτονία στην Πρέβεζα, ο ανεκπλήρωτος έρωτας και η σύφιλη

Στις 21 Ιουλίου 1928, ενενήντα ακριβώς χρόνια πριν, ο Κώστας Καρυωτάκης παραγγέλνει βυσσινάδα σε ένα καφενείο στην Πρέβεζα, καπνίζει ένα τσιγάρο και στις 4.30 το απόγευμα, κάτω από έναν ευκάλυπτο, στρέφει το πιστόλι που έχει μαζί του στην καρδιά του και αυτοκτονεί.

Είναι μόλις 32 ετών, αλλά όλα έχουν τελειώσει για τον ίδιο. Για την ιστορία, το περίστροφο είναι ένα Pieper Bayard των εννέα χιλιοστών και εκτίθεται από το 2003 στην Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου – Γκίκα του Μουσείου Μπενάκη χάρη στην πρωτοβουλία του Άγγελου Δεληβοριά και την προθυμία της οικογένειας Καρυωτάκη να το παραχωρήσει.

Κώστας Καρυωτάκης: Η αυτοκτονία στην Πρέβεζα, ο ανεκπλήρωτος έρωτας και η σύφιλη

Οι απόπειρες αυτοκτονίας και το τελευταίο γράμμα του Κώστα Καρυωτάκη

Για το πνεύμα του ποιητή μέχρι και την εσχάτη ώρα μαρτυρεί το υστερόγραφό του στο αποχαιρετιστήριο σημείωμα που έγραψε όταν κάπνιζε λίγες εκατοντάδες μέτρα μακριά από τον ευκάλυπτο: «Και για ν’ αλλάξουμε τόνο. Συμβουλεύω όσους ξέρουν κολύμπι αν επιχειρήσουνε να αυτοκτονήσουν δια θαλάσσης να δέσουν και μια πέτρα στο λαιμό τους. Όλη νύχτα απόψε, επί 10 ώρες, εδερνόμουν με τα κύματα. Ήπια άφθονο νερό, αλλά κάθε τόσο, χωρίς να καταλάβω πώς, το στόμα μου ανέβαινε στην επιφάνεια. Ωρισμένως, κάποτε, όταν μου δοθή ευκαιρία, θα γράψω τις εντυπώσεις ενός πνιγμένου». Αποστασιοποιημένη, ρεαλιστική και κάθε άλλο παρά θρηνητική ή μελοδραματική γλώσσα, ειρωνεία απέναντι στον επικείμενο θάνατο και κλίμα γενναίας απόγνωσης.

Κώστας Καρυωτάκης: Η αυτοκτονία στην Πρέβεζα, ο ανεκπλήρωτος έρωτας και η σύφιλη

Το κλίμα αυτό είναι ολοφάνερο στην ποιητική συλλογή «Ελεγεία και Σάτιρες», που τυπώνεται έναν χρόνο πριν από τον θάνατο του Καρυωτάκη, αλλά δύσκολα θα το διακρίνουμε στα άλλα δύο ποιητικά του βιβλία, που είναι «Ο πόνος του ανθρώπου και των πραμάτων» (1919) και τα «Νηπενθή» (1921).

Όταν ξεκινάει την πορεία του ο Καρυωτάκης (πρώτα νομικές σπουδές και δικηγορία, ύστερα προσπάθειες να μην πάει στον στρατό, παρά τη στρατολόγησή του, και κατόπιν εκδότης ενός σατιρικού φύλλου), η ατμόσφαιρα στα ποιήματά του δεν έχει ξεφύγει από την ατμόσφαιρα του λυρισμού και του νεοσυμβολισμού: χαμηλοί τόνοι, επίκληση της παιδικής αθωότητας, έντονη αίσθηση της μοναξιάς. Ο χρόνος παρόλα αυτά θα τρέξει, η πολυσυζητημένη σχέση με τη Μαρία Πολυδούρη θα οδηγηθεί σε ρήξη (η ίδια θα προσβληθεί γρήγορα από φυματίωση) και ο Καρυωτάκης θα αρχίσει βαθμιαία να αλλάζει, τόσο σε προσωπικό όσο και σε καλλιτεχνικό επίπεδο.