Ελληνικός κινημτογράφος: Ποιοι είναι οι ηθοποιοί που άφησαν εποχή ενσαρκώνοντας δεύτερους ρόλους
Υπάρχουν πολλοί ηθοποιοί που άφησαν εποχή με την υποκριτική τους δεινότητα, αλλά δεν βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή. Την καριέρα τους στιγμάτισαν οι δεύτεροι ρόλοι, τους οποίους κατάφεραν να αποδώσουν με εξαιρετική επιτυχία.
Εκτός από τα μεγάλα ονόματα της χρυσής εποχής του κινηματογράφου στην Ελλάδα, υπήρχαν και πολλοί ηθοποιοί με μικρότερους και δευτερεύοντες ρόλους που κατάφεραν να ξεχωρίσουν και να αφήσουν τη δική τους παρακαταθήκη στην ελληνική καλλιτεχνική σκηνή. Οι περισσότεροι από αυτούς έπαιξαν δίπλα από τα μεγαλύτερα ονόματα της εποχής σε δεύτερους ρόλους και μέχρι σήμερα τους θυμόμαστε για το παρουσιαστικό ή τις ατάκες τους.
Ελληνικός κινηματογράφος: Οι ηθοποιοί των δεύτερων ρόλων που ξεχώρισαν
Προσέφεραν και εξακολουθούν και προσφέρουν γέλιο, άφθονο γέλιο, δάκρυα, χαρμολύπη σε μια εποχή-τη σημερινή-, που η ανάγκη για αυθεντικούς ανθρώπους και γνήσια συναισθήματα είναι το ζητούμενο. Οι παρακάτω ηθοποιοί, ανήκουν στην κατηγορία των «αφανών» ηρώων των ταινιών του αλησμόνητου ελληνικού κινηματογράφου που προβάλλονται ξανά και ξανά ως απόδειξη της διαχρονικότητάς τους. Κώστας Δούκας, Χρήστος Ευθυμίου, Ρία Δελούτση… είναι μερικοί μόνο από τους ηθοποιούς που δεν απασχόλησαν έντονα τα φώτα της δημοσιότητας -τουλάχιστον, όχι στη κανονική τους διάσταση- και οι δημιουργοί ποτέ δε γύρισαν μια ταινία «επάνω» τους, αρκετοί ωστόσο υπήρξαν πρωταγωνιστές στο θέατρο. Είναι οι δευτεραγωνιστές ή εκείνοι που είχαν έναν τρίτο ή μικρό ρόλο σε μια ταινία πλαισιώνοντας το καστ των πρωταγωνιστών, που αν και είναι διάσημοι, τα ονόματά τους είναι, στην πλειονότητα του κοινού, άγνωστα.
Γιώργος Βελέντζας
Η πρώτη του εμφάνιση στον κινηματογράφο έγινε το 1948 με την ταινία «Οχυρό 27». Γεννήθηκε στην Αθήνα στις 4 Δεκεμβρίου 1927 και σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών. Χαρακτηριστικός είναι ο ρόλος του στην ταινία «Από πού πάνε για τη χαβούζα;», και στην ταινία «Ο τσαρλατάνος» με το Θανάση Βέγγο . Έχει παίξει πολλές φορές ρόλους στρατιωτικού, κυρίως όμως αστυνομικού. Ασχολήθηκε με το ντουμπλάρισμα φωνής, σε πολλές ελληνικές ταινίες του 1950-70 και σε μεταγλωττίσεις για την τηλεόραση (Μικρό σπίτι στο λιβάδι). Συμμετείχε και στο πετυχημένο σήριαλ του ΑΝΤ1 «Κωνσταντίνου και Ελένης», ως ο πατέρας της Ματίνας.
Μάκης Δεμίρης
Αυτό που εκπλήσσει βλέποντας κανείς το βιογραφικό του Μάκη Δεμίρη, είναι οι αναρίθμητες ταινίες στις οποίες έχει συμμετάσχει. Από το 1965 έως το 1984 το όνομά του έχει συμπεριληφθεί στους τίτλους περίπου 80 ταινιών, ενώ παρουσία έχει, εκτός από το θέατρο, και στην εποχή της βιντεοκασέτας. Πρόσωπο με χαρακτηριστικά που δεν λησμονούνται, το Μάκης Δεμίρης είναι μια από τις χαρακτηριστικές περιπτώσεις δεύτερου ή τρίτου ρόλου. Γεννήθηκε το 1939 στην Αθήνα, σπούδασε στη δραματική σχολή του Πέλου Κατσέλη και στο Ωδείο Αθηνών, και συνεργάστηκε με μεγάλες πρωταγωνίστριες, όπως η Αλίκη Βουγιουκλάκη και η Ρένα Βλαχοπούλου. Κατά τη δεκαετία του 1980 αντιμετώπισε πρόβλημα με τον καρκίνο του φάρυγγα, και ενώ όλα έδειχναν ότι η υγεία του εξελισσόταν καλά, πέθανε τις 14 Οκτωβρίου 1999 στο σπίτι του, στην Αθήνα, από ανακοπή καρδιάς, σε ηλικία 60 ετών Μερικές από τις ταινίες που έχει συμμετάσχει είναι: «Υπάρχει και φιλότιμο» (1965), «Η βουλευτίνα» (1966), «Το κορίτσι του Λούνα παρκ» (1968), «Θου-Βου φαλακρός πράκτωρ – Επιχείρησις: Γης μαδιάμ» (1969), «Η κόμισσα της Κέρκυρας», «Ρόδα τσάντα και κοπάνα Νο2» (1983).
Κώστας Δούκας
Το σύγχρονο κοινό τον γνώρισε μέσα από τους ρόλους του δίπλα στον Κώστα Χατζηχρήστο, με σπουδαιότερη αυτή «Της Κακοκοίρας». Γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1895 και υπήρξε και σεναριογράφος. Σπούδασε στην Εμπορική Σχολή και εργάστηκε στην Τράπεζα Αθηνών, πόστο το οποίο εγκατέλειψε για να ακολουθήσει το όνειρό του να γίνει ηθοποιός. Πέθανε τον Ιούλιο του 1967.
Χρήστος Ευθυμίου
Ο πιο γλυκύτατος… βλάκας! Με καταγωγή από τη Λαμία, ήταν διπλωματούχος της Νομικής και το 1929 φοίτησε στην επαγγελματική σχολή θεάτρου οπότε και έκανε και την πρώτη του θεατρική παρουσία με το θίασο Κυβέλης και μετά διετία προσκλήθηκε ως ιδρυτικό μέλος του Βασιλικού Θεάτρου όπου και υπηρέτησε ως βασικό στέλεχος και ως ένας των πρωταγωνιστών του. Από τη θέση αυτή διέπρεψε ως κωμικός ιδίως σε έργα του Μολιέρου, του Σαίξπηρ αλλά και σε χαρακτηριστικούς ελληνικούς λαογραφικούς ρόλους ελληνικών έργων. Οι ρόλοι του στις ταινίες «Ο γυναικάς» και «Ένας βλάκας και μισός» είναι αυτοί για τους οποίους μνημονεύεται περισσότερο.
Νίκος Φέρμας
Γεννήθηκε στη Μυτιλήνη το 1905 και το πραγματικό του ονοματεπώνυμο ήταν Νίκος Χατζηανδρέου. Καθιερώθηκε σε ρόλους μάγκα και ντόμπρου ανθρώπου και εμφανίστηκε πάντα σε δεύτερους ρόλους, σε πολλές ταινίες των δεκαετιών του ‘ 50 και του ‘ 60, όπως: «Ένας ήρωας με παντούφλες», «Λόλα», «Η χαρτοπαίχτρα», «Της κακομοίρας», «Ανθισμένη αμυγδαλιά», «Όσα κρύβει η νύχτα», «Ο παπατρέχας», «Καλώς ήλθε τ