Γιορτή της Αναλήψεως: Είναι επίσημα η πρώτα μέρα του καλοκαιριού
Η γιορτή της Αναλήψεως είναι επίσημα η πρώτα ημέρα του καλοκαιριού, όπου σύμφωνα με την χριστιανική εκκλησία και ιστορία, οι ουρανοί “ανοίγουν” για να περάσει ο Ιησούς Χριστός.
«Τα μεσάνυχτα της αναλήψεως οι ουρανοί ανοίγουν και οι ψυχές κλειδώνονται…» Πέρασαν σαράντα μέρες από το Πάσχα και ο κύκλος του περάσματος σήμερα κλείνει. Στην λαογραφία μας υπάρχουν τα ήθη και έθιμα της ημέρας: Στα μέρη που έχει θάλασσα , μικροί μεγάλοι βουτάνε για πρώτη φορά στα νερά της και κάνουν το πρώτο τους μπάνιο για το καλό , για να φύγει κάθε αρρώστια Σήμερα τα μεσάνυχτα οι ουρανοί ανοίγουν να περάσει ο Χριστός, και όσοι είναι «καθαροί», μπορούν να δουν ένα φως που ανεβαίνει στον ουρανό. Σήμερα μαζί με τον Χριστό ανεβαίνουν και οι ψυχές, που από το Πάσχα και για 40 ημέρες, όπως λέει η παράδοση, είναι ελεύθερες να κυκλοφορούν και να επισκέπτονται την γη.
Οι δικοί τους άνθρωποι, ανάβουν κεριά, κάνουν τελετές, όπως κόλλυβα κλπ, ή κάνουν φιλανθρωπία για την συγχώρεση και την ανάπαυσή τους. Σήμερα πιάνουμε και την μαλλιαρή, και τα σαράντα κύματα, στο πρώτο μπάνιο που κάνουμε στη θάλασσα. Η παράδοση λέει πως σήμερα στη θάλασσα, μπορούμε να μαζέψουμε το νερό από τα σαράντα κύματα, να το φέρουμε σπίτι μας, να ραντίσουμε τον χώρο μας και να λέμε: «όπως αναλήφτηκε ο Χριστός, έτσι να αναληφτεί από το σπίτι μου, κάθε κακό, η γλωσσοφαγιά, η αρρώστια, το κακό μάτι και όλα τα κακά».
Ή αλλού «Έξω ψύλλοι και κοριοί, μέσα η πέτρα η μαλλιαρή». Στα ρηχά της θάλασσας μπορείτε να βρείτε μια πέτρα, χορταριασμένη , γεμάτη φύκια κι’ άλλα θαλασσινά χορτάρια , την μαλλιαρή, να την πάρετε σπίτι σας, ως φορέα ευτυχίας, και να την βάλετε κάτω από το κρεβάτι σας, για γούρι . H πέτρα αυτή με το ρίζωμα και τη βλάστησή της μέσα στη θάλασσα, συμβολίζει όλη τη δύναμη και την ουσία του θαλασσινού στοιχείου που, κατά τον Ευριπίδη, (Ιφιγένεια, η εν Ταύροις, 1193) «κλύζει πάντα τ’ ανθρώπων κακά!». Είναι δηλαδή η θάλασσα καθαρτική και ανανεωτική, ιδιαίτερα την ημέρα της Αναλήψεως, όταν με την παρουσία του Χριστού στους αιθέρες, ουρανός και θάλασσα έχουν αγιασθεί». Επίσης της Αναλήψεως μάζευαν το χαμομήλι του χρόνου, και έβγαζαν και άπλωναν στα μπαλκόνια ή τις αυλές όλα τα προικιά τους να αεριστούν.
Περισσότερα για την ημέρα της Αναλήψεως
Η γιορτή της Αναλήψεως είναι και επίσημα η πρώτη ημέρα του καλοκαιριού. Άντε και του χρόνου… και όπως είπαμε, ε; » Όπως αναλήφθηκε ο Χριστός, έτσι ν’ αναληφτεί από το σπίτι μας η κακογλωσσιά, η αρρώστια, το κακό μάτι και όλα τα κακά » Τη δική της ξεχωριστή θέση έχει η Ανάληψη του Κυρίου, τόσο στο εορτολόγιο της Εκκλησίας μας, όσο και στη λαϊκή μας παράδοση. Όπως και σε όλες τις Δεσποτικές γιορτές, παλιότερα την ημέρα αυτή, που πέφτει πάντα Πέμπτη-σαράντα μέρες από την Ανάσταση, ήταν αργία. Σύμφωνα με το Ευαγγέλιο της ημέρας (Λουκά, κεφ. ΚΔ΄ , εδάφ. 36-53), αφού ο Κύριος ενίσχυσε πνευματικά τους Μαθητές Του, τούς υποσχέθηκε πως σύντομα θα ακολουθούσε η επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος. Κατόπιν βγήκαν όλοι μαζί από την πόλη της Ιερουσαλήμ και πλησίασαν προς τη Βηθανία. Εκεί, αφού τους ευλόγησε, χωρίστηκε από αυτούς, ανεβαίνοντας προς τον ουρανό.
Οι μαθητές επέστρεψαν στην πόλη με μεγάλη χαρά, περιμένοντας την πραγματοποίηση της υπόσχεσης του Δασκάλου τους.Το απολυτίκιο της ημέρας:». «ΑΝΕΛΗΦΘΗΣ ΕΝ ΔΟΞΗ, ΧΡΙΣΤΕ Ο ΘΕΟΣ ΗΜΩΝ, ΧΑΡΟΠΟΙΗΣΑΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΑΣ ΤΗ ΕΠΑΓΓΕΛΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ. ΒΕΒΑΙΩΘΕΝΤΩΝ ΑΥΤΩΝ ΔΙΑ ΤΗΣ ΕΥΛΟΓΙΑΣ, ΟΤΙ ΣΥ ΕΙ Ο ΥΙΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ, Ο ΛΥΤΡΩΤΗΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΣΑΡΑΝΤΑ ΗΜΕΡΕΣ ΠΕΡΑΣΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΩΣ ΤΗΝ ΑΝΑΛΗΨΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ. H ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ ΕΙΝΑΙ Η ΗΜΕΡΑ ΠΟΥ ΨΑΛΛΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΦΟΡΑ ΤΟ «ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ» ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ. ΕΙΝΑΙ Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΠΟΥ ΚΛΕΙΝΕΙ. ΣΕ ΟΠΟΙΟ ΣΠΙΤΙ ΕΜΕΙΝΑΝ ΔΑΦΝΕΣ, ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΟΥΝ. ΚΙ ΑΝ ΚΑΙΡΟΦΥΛΑΚΤΗΣΕΙ ΤΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ Ο ΠΙΣΤΟΣ, ΘΑ ΔΕΙ ΤΟΥΣ ΟΥΡΑΝΟΥΣ ΠΟΥ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ. «ΟΣΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΑΡΟΙ, ΞΑΓΡΥΠΝΟΥΝ ΤΗ ΝΥΧΤΑ, ΝΑ ΔΟΥΝ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΠΟΥ «ΑΝΑΛΗΦΕΤΑΙ». ΟΙ ΑΞΙΟΙ ΒΛΕΠΟΥΝ ΕΝΑ ΦΩΣ, ΠΟΥ ΑΝΕΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ…». Οι αναγνώστες έχουν ήδη καταλάβει πως διαβάζουμε, για πολλοστή φορά, Δημήτριο Λουκάτο «Τα Πασχαλινά και της Ανοιξης», στο κεφάλαιο που ο αείμνηστος καθηγητής αναφέρεται στην «Πέμπτη της Αναλήψεως». Είναι, ακόμη, η ημέρα που οι ψυχές των νεκρών, ακόμα και των αμαρτωλών που ήταν στην Κόλαση και από την ημέρα του Πάσχα, της Ανάστασης, ήταν ελεύθερες να κυκλοφορούν στη γη, ανάμεσα στους ζωντανούς και τους οικείους τους, με την Ανάληψη του Χριστού πρέπει να γυρίσουν στον τόπο τους. Είναι πικραμένες γι’ αυτό, αλλά οι δικοί τους τις βοηθούν να βρουν ήσυχα και με ευχαρίστηση τον δρόμο τους.
H γιορτή της Αναλήψεως είναι η πρώτη μέρα του καλοκαιριού, που ο λαός της υπαίθρου επιτρέπει στον εαυτό του να κατέβει στη θάλασσα
Πάνε στα νεκροταφεία και ανάβουν κεριά στους τάφους και στα χωριά συγκεντρώνονται οι γείτονες στα σπίτια των ανθρώπων που έχουν νεκρούς και κάθονται σιωπηλοί με τα κεριά στο χέρι, ανάβουν κεριά στα παράθυρα, φτιάχνουν κόλλυβα και πίτες και μοιράζουν φαγώσιμα, κάνουν φιλανθρωπίες, για τη συγχώρηση και ανάπαυση των νεκρών τους. Μπάνιο στη θάλασσα – η πέτρα η μαλλιαρή! Υπάρχει, όμως, και η τρίτη παραδοσιακή διάσταση της γιορτής της Αναλήψεως κι αυτή είναι «η κάθοδος στη θάλασσα». H γιορτή της Αναλήψεως είναι η πρώτη μέρα του καλοκαιριού, που ο λαός