Η ακρίβεıα δεν έχει τέλος – Έρχονται νέες αuξńσεις σε αυτά τα 100 προϊόντα

by Newsroom i-diakopes.gr
Η ακρίβεıα δεν έχει τέλος – Έρχονται νέες αuξńσεις σε αυτά τα 100 προϊόντα

Μέχρι τα μέσα Μαΐου αναμένεται να ανατιμηθούν κατά 7% βασικά αγαθά, όπως τα σοκολατοειδή και τα όσπρια.
Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΡΙΣΤΟΥΛΙΑ – ΠΗΓΗ: Realnews

Στοχευμένες αυξήσεις σε 100 βασικά αγαθά, όπως είναι τα τρόφιμα, βρίσκονται ήδη σε πλήρη εξέλιξη από ορισμένες βιομηχανίες, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Realnews. Οι συγκεκριμένες ανατιμήσεις αναμένεται να έχουν περάσει στα ράφια των σούπερ μάρκετ μέχρι το τέλος Μαΐου, ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν στις αποθήκες τους. Οι νέες αυξήσεις φτάνουν περίπου το 7% κατά μέσο όρο και αρκετές από αυτές αφορούν σοκολατοειδή, καθώς η τιμή του κακάο έχει σημειώσει εκρηκτική άνοδο τις τελευταίες εβδομάδες, ξεπερνώντας ακόμη και τα 10.300 ευρώ ανά τόνο, όταν πέρυσι είχε 2.500 ευρώ ο τόνος. Επίσης, σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα συνεχίζει να βρίσκεται η τιμή του ελαιολάδου.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «R», οι ανατιμήσεις, κάποιες από τις οποίες έχουν περάσει ήδη στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αφορούν τα εξής προϊόντα: Σοκολάτες, κρουασάν, προϊόντα ζαχαροπλαστικής έως 25%, παξιμάδια 20%, κρασιά έως 18%, πυρηνέλαιο επώνυμο αλλά και ιδιωτικής ετικέτας έως 17%, πάστα ελιάς έως 17%, χυμό ανανά 16%, ξίδι βαλσαμικό έως 17%, φασόλια, φακές ρεβίθια και ρύζι έως 14%, ανθρακούχο νερό έως 15%, καφέ εσπρέσο έως 12%, αποσμητικά έως 12%, εισαγόμενο εμφιαλωμένο νερό έως 9%, πορτοκαλάδες και λεμονάδες 7%, αλλαντικά 6%, σιρόπι βύσσινο, σοκολάτα, καραμέλα 6%, καφέδες στιγμιαίος και καπουτσίνο έως 5% και παγωτά 3,5%. Πρόκειται για αυξήσεις που πραγματοποιούνται από μεμονωμένους προμηθευτές και όχι από το σύνολο των εταιρειών που παράγουν ή εμπορεύονται τα συγκεκριμένα προϊόντα.

Η ακρίβεıα δεν έχει τέλος – Έρχονται νέες αuξńσεις σε αυτά τα 100 προϊόντα

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι περισσότερες ανατιμήσεις οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες, όπως είναι, για παράδειγμα, η ραγδαία αύξηση της τιμής του κακάο και του χυμού πορτοκαλιού. Τονίζουν, μάλιστα, ότι πλέον οι όποιες αυξήσεις σε προϊόντα είναι στοχευμένες και εκτιμούν πως και τους επόμενες μήνες θα υπάρξουν ανατιμήσεις, οι οποίες όμως θα είναι πολύ λιγότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, εφόσον δεν υπάρξουν ραγδαίες γεωπολιτικές εξελίξεις που θα επηρεάσουν αισθητά τις τιμές των εμπορευμάτων. Εντονος, όμως, είναι ο προβληματισμός στην αγορά αναφορικά με την πορεία της τιμής του πετρελαίου μπρεντ, η οποία κινείται πέριξ των 90 δολαρίων το βαρέλι και έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών των καυσίμων.

Στοιχεία

Οι τιμές στα τρόφιμα, αν και δεν αυξάνονται σε σχέση με τα προηγούμενα δύο χρόνια, συνεχίζουν να βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα, με τους καταναλωτές να διαθέτουν ένα σημαντικό ποσοστό από τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς για την αγορά βασικών αγαθών. Η ακρίβεια στα τρόφιμα αποτυπώνεται και στα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), σύμφωνα με την οποία ο πληθωρισμός τον Μάρτιο αυξήθηκε στο 3,2%, από 2,9% τον Φεβρουάριο, ενώ στα τρόφιμα διαμορφώθηκε στο 5,3%. Και όλα αυτά σε έναν μήνα κατά τον οποίο εφαρμόστηκαν τα μέτρα της κυβέρνησης για τον περιορισμό της ακρίβειας. Τα εν λόγω μέτρα, σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, έχουν οδηγήσει στη μείωση τιμών σε περίπου 4.000 προϊόντα, όπως απορρυπαντικά ρούχων και πιάτων, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες, σαμπουάν, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες και άλλα. Το μεγάλο πλήγμα, όμως, για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς εξακολουθεί να είναι η αγορά τροφίμων, καθώς πρόκειται για ανελαστική δαπάνη. Οι τιμές των οποίων μπορεί να μην αυξάνονται σε σχέση με την εποχή της ενεργειακής κρίσης, ωστόσο δεν μειώνονται σε σημαντικό βαθμό, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις παρατηρούνται και νέες αυξήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι αυξήσεις σε ετήσια βάση στο ελαιόλαδο φτάνουν το 67,2%, στα φρούτα στο 12,7%, στο μεταλλικό νερό, στα αναψυκτικά και στους χυμούς φρούτων στο 11,4%, στα ψάρια 5,7%, στη ζάχαρη, στις σοκολάτες, στα γλυκά και στα παγωτά 4,7%, στα λαχανικά 4,1%, στα κρέατα 3%, στο ψωμί και στα δημητριακά 1%. Μειωμένες κατά 1,2% μέσα σε έναν χρόνο είναι οι τιμές σε γαλακτοκομικά και αυγά.

Πασχαλινό καλάθι

Αξίζει να σημειωθεί ότι το υπουργείο Ανάπτυξης, ενόψει της πασχαλινής περιόδου, αναμένεται και φέτος να εφαρμόσει το «καλάθι του Πάσχα» το οποίο, όπως και πέρυσι, θα περιλαμβάνει αρνί, κατσίκι, τσουρέκια και σοκολατένια αυγά. Στόχος, σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, είναι το αρνί να πωλείται κάτω από τα 10 ευρώ το κιλό. Σύμφωνα με πληροφορίες της «R», οι τιμές στα αμνοερίφια δεν έχουν διαμορφωθεί ακόμα και όλα θα εξαρτηθούν από το αν θα υπάρξει μεγάλη προσφορά, με δεδομένο ότι έχουν γίνει σημαντικές εξαγωγές το προηγούμενο διάστημα εξαιτίας του Πάσχα των καθολικών.

Τα απαραίτητα

Με δεδομένη την ακρίβεια σε βασικά αγαθά, οι καταναλωτές συνεχίζουν να αγοράζουν τα απολύτως απαραίτητα. Οπως προκύπτει και από τα στοιχεία της NielsenIQ, το 68% των καταναλωτών αγοράζει μόνο τα απαραίτητα, αποφεύγοντας όσα προϊόντα θεωρούνται «πολυτέλειες». Μάλιστα, το 2023, αυξήθηκε στο 56% το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγει να αγοράσει προϊόντα τα οποία βρίσκονται σε προφορές, ενώ αυξημένο, στο 35%, έναντι 31% το 2022 και 28% το 2021, εμφανίζεται και το ποσοστό όσων στρέφονται προς οικονομικότερες μάρκες όταν ψωνίζουν στο σούπερ μάρκετ.

Προτεινόμενα