«Η δε γυνή ίνα φοβήται τον άνδρα»: Τι ακριβώς σημαίνει η φράση
Τι σημαίνει η δημοφιλέστερη φράση την ώρα του μυστηρίου, «Ἡ δέ γυνή ἵνα φοβῆται τόν ἄνδρα»; Κατά τη διάρκεια του μυστηρίου του γάμου, αφού τα στεφάνια τεθούν και ανταλλαγούν, αναγινώσκονται δύο περικοπές. Η μία του Αποστόλου Παύλου προς Εφεσίους (Εφεσίους Ε΄ 20-33), στην οποία παρουσιάζεται ο Γάμος ως Μυστήριο Μέγα. Συγχρόνως εκτίθενται οι σχέσεις και τα καθήκοντα και υποχρεώσεις των νεονύμφων. Και καταλήγει η περικοπή: «η δε γυνή ίνα φοβήται τον άνδρα»
Πολλοί πιστεύουν λανθασμένα ότι ο Απ. Παύλος με αυτή τη φράση συμβουλεύει την κάθε γυναίκα, να «τρέμει» και να υπακούει χωρίς αντιρρήσεις τον άνδρα της. Έτσι έχει προκύψει και το πάτημα του ποδιού που είπαμε παραπάνω, δηλώνοντας ότι η γυναίκα δεν θα υποκύψει γιατί είναι και η ίδια δυνατή.
Όμως όταν ο Απόστολος Παύλος έγραφε στους Εφεσίους το παραπάνω, δεν το έκανε για να εκφράσει τον φόβο της γυναίκας στον άνδρα. Για αυτό το ρήμα «φοβούμαι» δε σημαίνει στο αποστολικό ανάγνωσμα φόβο, αλλά σεβασμό. Εννοεί τη βαθιά υπόληψη και τιμή της γυναίκας στον άνδρα. Το πάτημα ποδιού ωστόσο διαστρεβλώνει την παραπάνω φράση. Στην πραγματικότητα δηλαδή η φράση σημαίνει ότι η γυναίκα πρέπει να σέβεται και να υπολογίζει τον άνδρα της, πράγμα που δεν είναι καθόλου κακό και δεν θα έπρεπε να οδηγεί σε τέτοιου είδους αντιδράσεις. Άλλωστε νωρίτερα ακούγονται στο μυστήριο οδηγίες προς τους άνδρες πως πρέπει να αγαπούν τις γυναίκες τους σαν να είναι ο εαυτός τους και να θυσιάζονται για αυτές αν χρειαστεί. Δεν πρέπει λοιπόν και οι γυναίκες να το εκτιμούν και να ανταποδίδουν την αγάπη και τον σεβασμό;
Έτσι ο φόβος της γυναίκας προς τον σύζυγο πρέπει να νοείται όχι ως φόβος και τρόμος προς τον άνδρα, αλλά ως σεβασμός και τιμή που πρέπει να αποδίδει ελεύθερα και θεληματικά στον άνδρα της. Δυστυχώς αποτελεί πραγματικότητα ότι οικογενειακές σκηνές προκαλούνται στο σπίτι, διότι η γυναίκα αυθαδιάζει και αντιλέγει και δυστροπεί. Αλλά όχι! Η καλή σύζυγος δεν γίνεται ποτέ αφορμή να διασαλευθεί η ειρηνική συμβίωση. Ξέρει με τη σιωπή της να προλαμβάνει φιλονικίες και να κατευνάζει τα εξημμένα πνεύματα.
Όλα όσα δεν γνωρίζατε για τη δημοφιλέστερη φράση στον γάμο
Με τον τρόπο αυτό η υποτασσόμενη και φαινομενικά κατώτερη, αποδεικνύεται ανώτερη του άνδρα. Και παιδαγωγεί και μορφώνει τον άνδρα. Θα αντιστέκεται μόνο όταν οι αξιώσεις του άνδρα είναι αντίθετες προς το Νόμο του Θεού.
Ο φόβος του άνδρα, δεν έχει εδώ θέση και δεν είναι υποχρεωμένη να υποταχθεί. Διατί; Διότι ισχύει ο λόγος του Αγίου Πνεύματος: «Πειθαρχείν δεί Θεώ μάλλον ή ανθρώποις» (Πραξ. Ε΄ 29).
Και να μη νομίζει ποτέ, ότι εάν υποταχθεί στις αξιώσεις του άνδρα της για πράγματα αμαρτωλά, θα τον κρατήσει πιστό σύζυγο. Όχι. Είναι πλάνη. Όταν η γυναίκα συνοδεύει τον άνδρα στην παράβαση του Νόμου του Θεού, είναι επόμενο να τον χάσει.
Διατί; Διότι ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα. Μπορεί να επιτύχει κανείς σκοπό άγιο, όταν ακολουθεί παράνομο δρόμο; Η σημερινή εποχή έχει χίλια τέτοια παραδείγματα που ομιλούν πειστικότατα.
Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ο άνδρας και η γυναίκα σύμφωνα με την Ορθόδοξη διδασκαλία είναι ίσοι απέναντι στο Θεό, αλλά όχι ίδιοι.
Το κάθε φύλλο έχει το δικό του ρόλο, τον οποίο είναι και κατάλληλα εξοπλισμένο από το Θεό σωματικά και ψυχικά για να παίξει. Τους ρόλους αυτούς περιέγραψε ο Κύριος στη Γέννεση μετά την πτώση, αλλά οι ρόλοι αυτοί πλέον δεν έχουν την έννοια της τιμωρίας, αλλά της δι” αυτών σωτηρίας μετά την έλευση του Κυρίου μας στον κόσμο.
Ο Απόστολος Παύλος έχει γράψει πολλά, κι όχι μόνο τις φράσεις αυτές, για τις σχέσεις των δύο φίλων και περί γάμου και παρθενίας.
Ο άντρας από τη φύση του είναι ηγέτης και αισθάνεται την ανάγκη να προστατεύει και να κατευθύνει. Αν η τάση αυτή υποταχθεί στην αγάπη, τότε επιτελεί το φυσικό της σκοπό, αλλιώς μπορεί να γίνει καταπιεστική και βίαιη.
Γι αυτό ο Απόστολος ζητά από τον άντρα ν΄ αγαπά τη γυναίκα του σαν τον εαυτό του, όπως ο Κύριος τη Εκκλησία, και από τη γυναίκα ν΄αγαπά, να σέβεται και να θαυμάζει τον άντρα.
Από τη στιγμή που δύο άνθρωποι αποφασίσουν να ζήσουν τον έγγαμο βίο και για το σκοπό αυτό επιλέξουν με τη βοήθεια του Θεού ο ένας τον άλλο, δεσμεύονται απέναντι στο Θεό ν΄ αγωνιστούν μαζί για την αγ