Σχολεία: Απίστεuτη απόφαση – Μένουν εκτός οι μαθητές αν δεν υπογράψουν αuτό το χαρτί οι γονείς

by Newsroom i-diakopes.gr
Σχολεία: Απίστεuτη απόφαση – Μένουν εκτός οι μαθητές αν δεν υπογράψουν αuτό το χαρτί οι γονείς

Ο Σχολικός Κανονισμός Λειτουργίας που καθιερώνεται στα σχολεία από τον προσεχή Σεπτέμβριο αποτελεί μια νέα πραγματικότητα για την μαθητική κοινότητα καθώς ουσιαστικά από την έναρξη της σχολικής χρονιάς οι γονείς θα κληθούν να συναινέσουν και να υπογράψουν ένα πλαίσιο που θα ορίζει αναλυτικά τους κανόνες συμπεριφοράς και συνεπειών για κάθε παράπτωμα στο οποίο τυχόν υποπέσουν μαθητές.
Όπως διευκρινίζεται ο Νέος Κανονισμός Λειτουργίας των Σχολείων θα εφαρμόζεται εντός του σχολείου, κατά τη διάρκεια των ωρών λειτουργίας του, καθώς και σε όλες τις δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις και εκπαιδευτικές εκδρομές/ επισκέψεις/ μετακινήσεις τις οποίες διοργανώνει το σχολείο, με σαφείς κανόνες συμπεριφοράς και συνεπειών για κάθε παράπτωμα.

Σχολεία: Απίστεuτη απόφαση – Μένουν εκτός οι μαθητές αν δεν υπογράψουν αuτό το χαρτί οι γονείς

Θα κοινοποιείται σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες και μαθητές, ώστε από πριν όλοι να γνωρίζουν τους κανόνες, τις υποχρεώσεις και τις συνέπειες και οι γονείς με την εγγραφή των παιδιών σε οποιαδήποτε σχολική βαθμίδα υπογράφουν ότι έλαβαν γνώση και βεβαιώνουν τη δέσμευση του παιδιού τους και τη δική τους.

Ουσιαστικά οι γονείς και οι κηδεμόνες μέσω της υπογραφής τους αποδέχονται ότι κάθε παραβατική συμπεριφορά των παιδιών τους θα επισύρει και μια προβλεπόμενη ποινή σε μια προσπάθεια αφενός να εξομαλυνθούν συμπεριφορές που δεν αρμόζουν στο σχολικό περιβάλλον και αφετέρου να εξαλειφθούν περιστατικά σχολικού εκφοβισμού.

Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης ξεκαθάρισε ότι η εφαρμογή και υλοποίηση του Σχολικού Κανονισμού Λειτουργίας είναι προαπαιτούμενο για τη φοίτηση στο σχολείο, τονίζοντας ότι αν οι γονείς δεν υπογράψουν ότι έχουν ενημερωθεί για τον Σχολικό Κανονισμό Λειτουργίας ή δεν συμφωνούν με το περιεχόμενό τους, το παιδί τους δεν θα μπορεί να εγγραφεί στο σχολείο. Ειδικότερα ο υπουργός δήλωσε ότι «η μη υπογραφή του Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου σημαίνει αυτόματα πως ο μαθητής δεν θα μπορεί να εγγραφεί και να φοιτήσει σε κανένα σχολείο».

Σχολεία: Απίστευτο αυτό που θα συμβαίνει κάθε 4 Απριλίου
Μεγαλη αλλαγή έρχεται στα σχολεία την Πέμπτη 4 Απριλίου, καθώς μετά από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), ορίζεται και καθιερώνεται ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας η 4η Απριλίου κάθε σχολικού έτους, η οποία θα είναι αφιερωμένη στην υλοποίηση δράσεων φιλοζωίας, σύμφωνα με εγκύκλιο του Γενικού Γραμματέα του υπουργείου Παιδείας Γιάννη Κατσαρού.

Την ημέρα αυτή, που αποτελεί την Παγκόσμια Ημέρα Αδέσποτων Ζώων, θα πραγματοποιηθούν στα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια, καθώς και στα ομογενειακά σχολεία του εξωτερικού, μια σειρά από δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων εκπαιδευτικών δράσεων, ενημερώσεων, εκπαιδευτικών επισκέψεων σε χώρους φιλοξενίας και προστασίας αδέσποτων ή άγριων ζώων, σεμιναρίων για την παροχή πρώτων βοηθειών και φροντίδας σε αδέσποτα ζώα, εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εκδηλώσεων (π.χ. θεατρικών παραστάσεων, καλλιτεχνικών εκθέσεων, κ.λπ.).

Σύμφωνα με τη εγκύκλιο είναι σημαντική η συνεργασία και συνδρομή ειδικών επιστημόνων όπως κτηνιάτρων, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, ειδικών παιδαγωγών και ατόμων που απασχολούνται επαγγελματικά αλλά και εθελοντικά σε χώρους φιλοξενίας και φροντίδας ζώων, προκειμένου να συμπεριλαμβάνονται στις δράσεις της ημέρας ομιλίες, προβολές και παρουσιάσεις έργων και δράσεων.

Προσδοκώμενα αποτελέσματα της Πανελλήνιας Σχολικής Ημέρας Φιλοζωίας είναι:

Η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών /-τριών για τη βιοποικιλότητα και τις διάφορες μορφές ζωής, με έμφαση στην ευημερία και στην καλλιέργεια της ευαισθησίας και της ενσυναίσθησης για κάθε ζωντανό ον.
Η αναγνώριση και ο σεβασμός των δικαιωμάτων των ζώων από τους/τις μαθητές/-τριες μέσω της ενεργούς προάσπισής τους.
Η εμπλοκή των μαθητών /-τριών σε δραστηριότητες ανάληψης δράσεων και πρωτοβουλιών φιλοζωίας. Ενδεικτικές δράσεις / δραστηριότητες: ✓ Πραγματοποίηση ομιλιών ενημέρωσης και πληροφόρησης της σχολικής κοινότητας με πρόσκληση ειδικών, ατόμων που ασχολούνται με τη φύλαξη άγριων ζώων ή/και ζώων συντροφιάς και εργαζόμενων ή εθελοντών φιλοζωικών σωματείων και οργανώσεων.
Υλοποίηση παιδαγωγικά κατάλληλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων σχετικών με τη φιλοζωία, στο πλαίσιο των σχολικών δραστηριοτήτων.
Παρακολούθηση ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ έγκριτων φορέων, που σχετίζονται με τη βιοποικιλότητα, την άγρια ζωή και τη φιλοζωία, παιδαγωγικά κατάλληλων για τις ηλικίες στις οποίες απευθύνονται.
Δημιουργία ψηφιακού υλικού ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης (π.χ. ηλεκτρονικά βιβλία, πολυτροπικά και πολυμεσικά κείμενα και αφίσες) και διάχυσή του μέσω ανάρτησης στο ιστολόγιο της σχολικής μονάδας ή/και δημοσίευσή του στη σχολική εφημερίδα.
Υλοποίηση πρωτοβουλίας / καμπάνιας σχετικά με την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των ζώων και τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντι σε αυτά.
Επίσκεψη σε καταφύγια ζώων άγριας ζωής και κέντρα περίθαλψης άγριων ζώων για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την ενημέρωση των μαθητών /-τριών για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ζώα.
Εκπαιδευτικές επισκέψεις σε Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σχετικών με τη βιοποικιλότητα και τη φιλοζωία
Υλοποίηση δράσεων σίτισης και φροντίδας των αδέσποτων ζώων του οικείου δήμου, π.χ. τοποθέτηση ταϊστρών, ποτιστρών κ.ά.
Η προετοιμασία και η πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων / δράσεων δύνανται να ενταχθούν:

α) στο πλαίσιο του Προγράμματος Σπουδών «Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη» του Νηπιαγωγείου, των Α΄ – ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού και των Α΄, Β΄ και Γ τάξεων Γυμνασίου [66152/ΓΔ4/01-06-2023 Υ.Α. (Β’ 2820)] και να διασυνδέονται με γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις που προωθούνται οριζόντια μέσω των Προγραμμάτων Σπουδών ανά βαθμίδα,

β) στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και συγκεκριμένα στις Θεματικές Ενότητες: Φροντίζω το Περιβάλλον (Οικολογία – Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά, Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική Προστασία, Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά) και Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη (Εθελοντισμός).

Επίσης, δύνανται να αποτελέσουν αυτόνομο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων στον τομέα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη συνεργασιών και την υποστήριξη των δράσεων από τους/τις Συμβούλους Εκπαίδευσης, τους / τις Υπεύθυνους /-νες Σχολικών Δραστηριοτήτων και των Κέντρων Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.), καθώς επίσης και άλλους έγκυρους φορείς με σχετική εμπειρογνωμοσύνη.

Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση αδυναμίας υλοποίησης των δράσεων κατά τη συγκεκριμένη ημερομηνία (εξαιτίας έκτακτων συγκυριών ή αργιών), με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/- ουσών, η υλοποίηση των δράσεων δύναται να μεταφερθεί σε άλλη ημερομηνία.

Το ΙΕΠ θα απευθύνει πρόσκληση προς τα σχολεία με σκοπό να παρουσιαστούν καλές πρακτικές που αναδείχθηκαν μέσα από τις δράσεις των σχολείων στο πλαίσιο της Πανελλήνιας Σχολικής Ημέρας Φιλοζωίας, ώστε να αξιοποιηθούν ως εκπαιδευτικά προγράμματα ή ως εκπαιδευτικό υλικό για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων.

Σχολεία: Νέο όριο απουσιών – Στις πόσες θα μένουν οι μαθητές
Αν και ακόμη το επιτελείο του υπουργού Παιδείας δεν έχει οριστικοποιήσει το Σχέδιο, μέλος αυτής της ομάδας παρουσίασε στο esos τα βασικά σημεία των αλλαγών:

Α. Γίνεται επαναφορά της διάταξης για την δυνατότητα αποβολής μαθητή μέχρι πέντε ημερών από τον Σύλλογο Διδασκόντων

Β.Παρέχεται η δυνατότητα στον Διευθυντή του Σχολείου, με απόφασή του, να δίνει μέχρι τρεις ημέρες αποβολή.

Γ. Θα υπάρξει ειδική διάταξη για την ποινική ευθύνη των γονέων για τους μαθητές που κάνουν κατάληψη σχολείου.

Δ. Επίσης ειδική διάταξη για την οικονομική ευθύνη των οικογενειών σε περίπτωση που τα παιδιά τους έχουν προκαλέσει υλικές ζημιές σε σχολείο (π.χ. κατάληψη).

Ε. Μαθητής ου τιμωρείται με αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος δεν θα επανέρχεται στο σχολείο από ο οποίο επιβλήθηκε η ποινή.

Ε. Θα αυστηροποιηθεί ο κανονισμός λειτουργίας των σχολείων .

Ζ. Επανέρχεται ο θεσμός των δικαιολογημένων και αδικαιολόγητων απουσιών.

Η. Οι αδικαιολόγητες απουσίες καθιερώνονται στις 40 και οι δικαιολογημένες στις 74.

Το “ποινολόγιο” των μαθητών-Τι ισχύει σήμερα

Το “ποινολόγιο” (παιδαγωγικά μέτρα χαρακτηρίζονται από το υπ. Παιδείας), το οποίο μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι Διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί των σχολείων για την αντιμετώπιση κάθε παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς μαθητών, προβλέπει:

προφορική παρατήρηση,
επίπληξη,
αποβολή από τα μαθήματα μίας (1) ημέρας,
αποβολή από τα μαθήματα δύο (2) ημερών,
αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Πότε επιβάλλεται το παραπάνω “ποινολόγιο”

Η αποβολή μιας ή δύο ημερών επιβάλλεται εφόσον κρίνεται ότι τα παιδαγωγικά μέτρα ( προφορική παρατήρηση και επίπληξη),που έχουν προηγουμένως ήδη εφαρμοστεί δεν έχουν φέρει αλλαγή της στάσης του/της μαθητή/τριας ή αν πρόκειται για σοβαρή παρέκκλιση, έστω και μεμονωμένη.

Η “ποινή” της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται μόνο αν, επιπλέον των ανωτέρω, κρίνεται ότι δεν είναι δυνατή η επανόρθωση της παρέκκλισης εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος.

Οι “ποινές” (παιδαγωγικά μέτρα) αξιοποιούνται από τη σχολική μονάδα ως εξής:

Α. Κάθε διδάσκων/ουσα καθηγητής/τρια μπορεί να αξιοποιήσει τα παιδαγωγικά μέτρα:

α) προφορική παρατήρηση,

β) επίπληξη.

Β. Ο/Η Διευθυντής/ντρια του σχολείου μπορεί να δώσει στον μαθητή μόνο μια ημέρα αποβολή ή να κάνει

α) προφορική παρατήρηση,και

β) επίπληξη,

Γ. Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών μπορεί να δώσει στον μαθητή από μία έως δύο ημέρες αποβολή ή εναλλακτικά να προβεί σε προφορική παρατήρηση και επίπληξη.

Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος

Την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος μπορεί να την επιβάλει μόνο ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών με απόφαση στην οποία πρέπει να αιτιολογείται ειδικά ο λόγος για τον οποίο κρίνεται ότι δεν είναι δυνατή η επανόρθωση της παρέκκλισης εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Κ.Ε.Σ.Υ. εφόσον ο/η μαθητής/τρια έχει αξιολογηθεί ή, σε διαφορετική περίπτωση, του υπεύθυνου παιδαγωγικής ευθύνης Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας.

Μόνο για το τρέχον έτος η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος-Μετά μπορεί να επιστρέψει ο μαθητής: Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος ισχύει για το σχολικό έτος εντός του οποίου λήφθηκε, και από το επόμενο σχολικό έτος, ο/η μαθητής/ τρια έχει δικαίωμα να επανέλθει στο σχολείο με τη διαδικασία της μετεγγραφής.

Η διαδικασία αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος: Η διαδικασία που ακολουθείται για τη λήψη απόφασης αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος είναι η εξής:

Τουλάχιστον πέντε (5) ημέρες πριν από τη λήψη της απόφασης, ενημερώνεται εγγράφως ο/η κηδεμόνας του/της μαθητή/τριας, ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, και καλούνται σε ακρόαση ενώπιον του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών.

Στην έγγραφη ενημέρωση αναφέρεται ο τόπος, η ημέρα, η ώρα της ακρόασης και προσδιορίζεται το αντικείμενο του μέτρου και οι λόγοι που αιτιολογούν την επιβολή του.

Ο/η μαθητής αν είναι ενήλικος/η ή ο/η κηδεμόνας του, έχουν δικαίωμα να λάβουν πλήρη γνώση καθώς και αντίγραφο της αξιολόγησης του Κ.Ε.Σ.Υ. ή της γνώμης του υπεύθυνου παιδαγωγικής ευθύνης Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας.

Δικαίωμα να παρίστανται στη συνεδρίαση των διδασκόντων: Στη συνεδρίαση έχουν δικαίωμα να παρίστανται ο κηδεμόνας του/της μαθητή/τριας ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, καθώς και το προεδρείο της Μαθητικής Κοινότητας του τμήματος του/της και το προεδρείο του Μαθητικού Συμβουλίου του σχολείου, οι οποίοι αποχωρούν στο σύνολο τους την ώρα της ψηφοφορίας.

Για τη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ ουσών συντάσσεται πρακτικό από τον γραμματέα που επικυρώνεται από τον/την Πρόεδρο του Συλλόγου και στο οποίο πρέπει να μνημονεύονται, ιδίως, τα ονόματα και η ιδιότητα των παριστάμενων μελών καθώς και ο τόπος και ο χρόνος της συνεδρίασης.

Καταχωρίζονται στα πρακτικά οι γνώμες: Οι αποφάσεις λαμβάνονται με την πλειοψηφία των παρόντων μελών αλλά στο πρακτικό καταχωρίζονται και οι γνώμες και τα ονόματα των μελών που μειοψήφησαν.

Αναλυτική αναφορά στις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν: Δεν επιτρέπεται η λευκή ψήφος, η δήλωση «παρών» ή η αδικαιολόγητη αποχή. Επίσης, πρέπει να γίνεται αναλυτική αναφορά στις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν σε προηγούμενες περιπτώσεις για τον/τη συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια και στα παιδαγωγικά μέτρα που λήφθηκαν πριν την υιοθέτηση του τελευταίου κατά σειρά παιδαγωγικού μέτρου.

Η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος δεν ανακοινώνεται δημόσια: Η απόφαση της αλλαγής του σχολικού περιβάλλοντος δεν ανακοινώνεται δημόσια, ώστε να μην περιορίζεται η παιδαγωγική αξία του ληφθέντος παιδαγωγικού μέτρου και να αποφεύγεται η διαπόμπευση του/ της μαθητή/τριας.

Ποιος επιλέγει το σχολείο: Ο/Η Διευθυντής/ντρια Εκπαίδευσης επιλέγει τη σχολική μονάδα στην οποία θα γίνει η μετεγγραφή μετά την αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος.

Πρέπει πάντα να λαμβάνεται υπόψη αν λειτουργεί άλλη αντίστοιχη σχολική μονάδα στην περιοχή.

Οι μαθητές που αποβάλλονται παραμένουν στο σχολείο και απασχολούνται

Οι μαθητές/τριες που αποβάλλονται παραμένουν τις ημέρες της αποβολής στο σχολείο, οι ώρες απουσίας τους από την τάξη καταχωρίζονται και απασχολούνται με ευθύνη του/της Διευθυντή/ντριας του σχολείου.

Η μορφή της απασχόλησης εντός του σχολείου καθορίζεται από το όργανο που αποφάσισε το συγκεκριμένο παιδαγωγικό μέτρο.

Τι γίνεται εάν ο μαθητής παρακωλύει τη διεξαγωγή μαθήματος

Εάν μαθητής/τρια παρακωλύει τη διεξαγωγή μαθήματος, είναι δυνατόν να του/της επιβληθεί προφορική παρατήρηση και να απομακρυνθεί από την αίθουσα διδασκαλίας, οπότε απασχολείται με την ευθύνη του/της Διευθυντή/ντριας του σχολείου, λαμβάνοντας απουσία.

Σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων ωριαίων απομακρύνσεων και πάντως μετά από τρεις απομακρύνσεις από τον/την ίδιο/α διδάσκοντα/ουσα ή πέντε συνολικά, το Συμβούλιο του Τμήματος εξετάζει τους ενδεδειγμένους χειρισμούς.

Σχολεία: Έκτακτη ανακοίνωση – Αλλάζουν οι ώρες σχολάσματος
Δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ η απόφαση της υφυπουργού Παιδείας Ζέττας Μακρή σχετικά με τις ώρες αποχώρησης των μαθητών/τριων από τα ολοήμερα Δημοτικά για την επόμενη σχολική χρονιά 2024-25.

Τι ορίζει αναλυτικά το ΦΕΚ για την ώρα αποχώρησης στο Ολοήμερο Δημοτικό

«Ρυθμίζουμε για το σχολικό έτος 2024-25, την ώρα αποχώρησης από τις σχολικές μονάδες που εφαρμόζεται το Αναβαθμισμένο πρόγραμμα ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, ως εξής:

Για το σχολικό έτος 2024-25, η αποχώρηση των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου που παρακολουθούν το πρόγραμμα του αναβαθμισμένου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου λαμβάνει χώρα στις 15:50, με το πέρας της δεύτερης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης, ή στις 17:30, με τη λήξη του προγράμματος.

Επιπλέον, δύναται η αποχώρηση να λαμβάνει χώρα και στις 14:55 με το πέρας της 1ης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης».

Σχολεία: Τέλος εποχής για τις σχολικές εκδρομές – Πώς θα γίνονται υποχρεωτικά
Αυστηροποιείται το καθεστώς που διέπει τις οδικές μεταφορές των μαθητών στο πλαίσιο των σχολικών εκδρομών καθώς έως και 3 μέρες πριν την πραγματοποίηση της εκδρομής ο διευθυντής του σχολείου καλείται να στείλει στην αρμόδια Τροχαία όλα τα δικαιολογητικά για τα οχήματα που θα επιβιβαστούν οι μαθητές.

Η κινητοποίηση από πλευράς Υπουργείου έρχεται σε συνέχεια των καταγγελιών γονιών ότι σε πολλές περιπτώσεις τα τουριστικά λεωφορεία που μεταφέρουν μαθητές στο πλαίσιο εκδρομών κρίνονται άκρως ακατάλληλα και επικίνδυνα. Ενδεικτικοί της κατάστασης είναι και οι κατα καιρούς τροχονομικοί έλεγχοι στο πλαίσιο των οποίων έχουν εντοπιστεί παραβάσεις και αβλεψίες που καθιστούν ακόμη και ακατάλληλα τα ελεγχόμενα τουριστικά λεωφορεία πάντα με γνώμονα την ασφάλεια των μαθητών και των συνοδών τους εκπαιδευτικών.

Όπως αναφέρεται και στη σχετική εγκύκλιο «Οι μετακινήσεις των μαθητών και μαθητριών είναι δυνατό να πραγματοποιούνται με τα εναέρια, θαλάσσια, οδικά και σιδηροδρομικά μέσα μεταφοράς, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, με την προϋπόθεση ότι πληρούνται οι όροι ασφάλειας για καθένα από αυτά» (άρθρα 15 παρ. 2 και 12 παρ. 1 των παραπάνω αναφερόμενων ΚΥΑ και ΥΑ αντίστοιχα) και «Ο/Η Διευθυντής/ντρια του σχολείου, εφόσον η μετακίνηση γίνεται με τουριστικά λεωφορεία, απευθύνεται εγγράφως στη Διεύθυνση Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας, ώστε να διενεργηθεί έλεγχος των οχημάτων (έγγραφα καταλληλόλητας οχήματος, επαγγελματική άδεια οδήγησης, έγγραφα οδηγού κ.λπ.), λίγο πριν την αναχώρηση των συμμετεχόντων/εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών» (άρθρα 15 παρ. 7 και 12 παρ. 4 των παραπάνω αναφερόμενων ΚΥΑ και ΥΑ αντίστοιχα).

Πώς θα γίνονται εφεξής οι μετακινήσεις των μαθητών της Αττικής για εκδρομές εκτός Περιφέρειας
Ημερήσιες μαθητικές οδικές μετακινήσεις σχολικών μονάδων της Περιφέρειας Αττικής σε αποστάσεις μέχρι 35 χλμ.
Στις μαθητικές οδικές μετακινήσεις των σχολικών μονάδων της Περιφέρειας Αττικής και εντός αυτής σε προορισμούς που η απόσταση μετάβασης είναι μέχρι 35χλμ. από το σχολείο, προκειμένου να διενεργείται ο προβλεπόμενος έλεγχος των λεωφορείων μεταφοράς, ο/η Διευθυντής/ντρια της σχολικής μονάδας το αργότερο τρεις (3) εργάσιμες ημέρες πριν την ημερομηνία πραγματοποίησης της εκδρομής/εκπαιδευτικής μετακίνησης συμπληρώνει, υπογράφει και αποστέλλει, μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (email), στην αρμόδια Υπηρεσία της Τροχαίας σχετικό ενημερωτικό έγγραφο1, καθώς και ηλεκτρονικά αντίγραφα (σε μορφή αρχείων .pdf, .jpg) των παρακάτω δικαιολογητικών, τα οποία οφείλει να του έχει αποστείλει εγκαίρως ο υπεύθυνος για τα οχήματα της μετακίνησης:

Άδεια κυκλοφορίας λεωφορείου (άρθρο 88 ν. 2696/1999 [Κ.Ο.Κ.])
Άδεια οδήγησης (άρθρο 94 ν.2696/1999 [Κ.Ο.Κ.])
Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (άρθρο 94 ν.2696/1999[Κ.Ο.Κ.])
Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο λεωφορείου (ν.489/1976])
Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου Οχήματος (ΚΤΕΟ) (άρθρο 86 ν.2696/1999[Κ.Ο.Κ.])
Βεβαίωση καλής λειτουργίας ταχογράφου από εγκεκριμένο συνεργείο (υπ’ αριθμ. Φ450/89969/22-03-2023 Κ.Υ.Α., ΦΕΚ Β΄ 1858).
Το μήνυμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (email) του/της Διευθυντή/ντριας της σχολικής μονάδας προς την Υπηρεσία της Τροχαίας με το ως άνω ενημερωτικό έγγραφο για την πραγματοποίηση της εκδρομής/ εκπαιδευτικής μετακίνησης και τα συνημμένα δικαιολογητικά κοινοποιείται πάντοτε και στον υπεύθυνο της εταιρείας για τα οχήματα της μετακίνησης.
Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των παραπάνω δικαιολογητικών και πριν την εκκίνηση της εκδρομής, η Υπηρεσία της Τροχαίας ενημερώνει, μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (email), τον/τη Διευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας ότι κατόπιν ελέγχου των δικαιολογητικών που απεστάλησαν ηλεκτρονικά, αυτά είναι σε ισχύ. Σε περίπτωση που από τον έλεγχο προκύψει ότι κάποιο ή κάποια από τα δικαιολογητικά δεν είναι σε ισχύ, η Υπηρεσία της Τροχαίας έγκαιρα και πριν την εκκίνηση της εκδρομής, ενημερώνει κατά τον ίδιο τρόπο τον/τη Διευθυντή/ντρια του σχολείου.

Για τυχόν αλλαγές/τροποποιήσεις/μεταβολές του διατιθέμενου οχήματος ή/και των οδηγών, ο υπεύθυνος της εταιρείας για τα οχήματα της μετακίνησης ενημερώνει άμεσα και οπωσδήποτε πριν την εκκίνηση της εκδρομής την αρμόδια Υπηρεσία της Τροχαίας, αποστέλλοντας ταυτόχρονα και τα σχετικά με τις αλλαγές/ τροποποιήσεις/ μεταβολές, ανά περίπτωση, έγγραφα, με κοινοποίηση αυτών στη σχολική μονάδα. Η Υπηρεσία της Τροχαίας ενημερώνει τον/τη Διευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας, μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (email), για το αποτέλεσμα του ελέγχου κατά την παραπάνω οριζόμενη διαδικασία.

Ημερήσιες μαθητικές οδικές μετακινήσεις σε αποστάσεις άνω των 35 χλμ. και πολυήμερες μαθητικές οδικές μετακινήσεις των σχολικών μονάδων της Περιφέρειας Αττικής:
i. Στις σχολικές μονάδες της Περιφέρειας Αττικής τόσο στις πολυήμερες όσο και στις ημερήσιες μαθητικές οδικές μετακινήσεις σε προορισμούς που η απόσταση μετάβασης είναι μεγαλύτερη των 35 χλμ., προκειμένου να διενεργείται ο προβλεπόμενος έλεγχος των λεωφορείων μεταφοράς, ο/η Διευθυντής/ντρια του σχολείου το αργότερο τρεις (3) εργάσιμες ημέρες πριν την ημερομηνία πραγματοποίησης της εκδρομής/εκπαιδευτικής μετακίνησης συμπληρώνει, υπογράφει και αποστέλλει, μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (email), στην αρμόδια Υπηρεσία Τροχαίας, ενημερωτικό έγγραφο2 για την πραγματοποίηση της μετακίνησης.

1 Κατά το Υπόδειγμα Ι στο Παράρτημα.

2 Κατά το Υπόδειγμα II στο Παράρτημα.

ii. Η αρμόδια Υπηρεσία της Τροχαίας, κατόπιν της ως άνω ενημέρωσής της, μεριμνά από κοινού με τον/τη Διευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας για τη διενέργεια επιτόπιου τροχονομικού ελέγχου των λεωφορείων μεταφοράς, σε κατάλληλο χώρο και ώρα.

iii. Για τυχόν αλλαγές/ τροποποιήσεις/ μεταβολές του διατιθέμενου οχήματος ή/και των οδηγών, ο υπεύθυνος της εταιρείας για τα οχήματα της μετακίνησης ενημερώνει άμεσα και οπωσδήποτε πριν την εκκίνηση της εκδρομής την αρμόδια Υπηρεσία της Τροχαίας, αποστέλλοντας ταυτόχρονα και τα σχετικά με τις αλλαγές/ τροποποιήσεις/ μεταβολές, ανά περίπτωση, έγγραφα με κοινοποίηση αυτών στη σχολική μονάδα, ώστε να διενεργηθεί ο επιτόπιος τροχονομικός έλεγχος κατά τα παραπάνω.

Ημερήσιες και πολυήμερες μαθητικές οδικές μετακινήσεις των σχολικών μονάδων των λοιπών περιφερειών (πλην Αττικής):
i. Στις σχολικές μονάδες των λοιπών περιφερειών τόσο στις πολυήμερες όσο και στις ημερήσιες μαθητικές οδικές μετακινήσεις και ανεξαρτήτως της χιλιομετρικής απόστασης μετάβασης, προκειμένου να διενεργείται ο προβλεπόμενος έλεγχος των λεωφορείων μεταφοράς, ο/η Διευθυντής/ντρια του σχολείου το αργότερο τρεις (3) εργάσιμες ημέρες πριν την ημερομηνία πραγματοποίησης της εκδρομής/ εκπαιδευτικής μετακίνησης συμπληρώνει, υπογράφει και αποστέλλει, μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (email), στην αρμόδια Υπηρεσία Τροχαίας, ενημερωτικό έγγραφο3 για την πραγματοποίηση της μετακίνησης.

ii. Η αρμόδια Υπηρεσία της Τροχαίας, κατόπιν της ως άνω ενημέρωσής της, μεριμνά από κοινού με τον/τη Διευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας για τη διενέργεια επιτόπιου τροχονομικού ελέγχου των λεωφορείων μεταφοράς, σε κατάλληλο χώρο και ώρα.

iii. Για τυχόν αλλαγές/ τροποποιήσεις/ μεταβολές του διατιθέμενου οχήματος ή/και των οδηγών, ο υπεύθυνος της εταιρείας για τα οχήματα της μετακίνησης ενημερώνει άμεσα και οπωσδήποτε πριν την εκκίνηση της εκδρομής την αρμόδια Υπηρεσία της Τροχαίας, αποστέλλοντας ταυτόχρονα και τα σχετικά με τις αλλαγές/ τροποποιήσεις/ μεταβολές, ανά περίπτωση, έγγραφα με κοινοποίηση αυτών στη σχολική μονάδα, ώστε να διενεργηθεί ο επιτόπιος τροχονομικός έλεγχος κατά τα παραπάνω.

Πολυήμερες και ημερήσιες μαθητικές οδικές μετακινήσεις με ενδιάμεσο τμήμα θαλάσσιας ή εναέριας μετακίνησης
Στις πολυήμερες και ημερήσιες μαθητικές οδικές μετακινήσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν ενδιάμεσο τμήμα θαλάσσιας ή εναέριας μετακίνησης, ο/η Διευθυντής/ντρια της σχολικής μονάδας ακολουθεί τη διαδικασία που περιγράφεται παραπάνω στις υπό στοιχεία 2α), 2β) και 2γ) της παρούσας, ανά περίπτωση, ως εξής:

α) Στις σχολικές μονάδες της Περιφέρειας Αττικής, εάν η απόσταση μετάβασης από το σχολείο στον λιμένα ή το αεροδρόμιο αναχώρησης είναι μέχρι 35 χλμ. εφαρμόζεται η διαδικασία της περ. 2α) της παρούσας, ενώ εάν η απόσταση μετάβασης είναι μεγαλύτερη των 35 χλμ. εφαρμόζεται η διαδικασία της περ. 2β) της παρούσας.

β) Στις σχολικές μονάδες των λοιπών περιφερειών εφαρμόζεται η διαδικασία της περ. 2γ) της παρούσας ανεξαρτήτως της χιλιομετρικής απόστασης μετάβασης από το σχολείο μέχρι τον λιμένα ή το αεροδρόμιο αναχώρησης.

γ) Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις πολυήμερης ή ημερήσιας μαθητικής οδικής μετακίνησης, στην οποία μεσολαβεί τμήμα θαλάσσιας ή εναέριας μετακίνησης, ο/η Διευθυντής/ντρια της σχολικής μονάδας αποστέλλει το ενημερωτικό έγγραφο4 για την πραγματοποίηση της εκδρομής/ εκπαιδευτικής μετακίνησης, εκτός από την Υπηρεσία της Τροχαίας στη χωρική αρμοδιότητα της οποίας ανήκει στο σχολείο κατά τα παραπάνω, και στην Υπηρεσία της Τροχαίας που είναι αρμόδια για την περιοχή εκκίνησης του τελικού τμήματος της χερσαίας μεταφοράς – μετάβασης. Η τελευταία, κατόπιν της ως άνω ενημέρωσής της, μεριμνά από κοινού με τον/τη Διευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας για τη διενέργεια επιτόπιου τροχονομικού ελέγχου των λεωφορείων μεταφοράς, σε κατάλληλο χώρο και ώρα που καθορίζεται από κοινού. Για τυχόν αλλαγές/ τροποποιήσεις/ μεταβολές του διατιθέμενου οχήματος ή/και των οδηγών, ο υπεύθυνος της εταιρείας για τα οχήματα της μετακίνησης ενημερώνει άμεσα και οπωσδήποτε πριν την εκκίνηση του τελικού τμήματος της χερσαίας μεταφοράς – μετάβασης της εκδρομής την αρμόδια Υπηρεσία της Τροχαίας, αποστέλλοντας ταυτόχρονα και τα σχετικά με τις αλλαγές/ τροποποιήσεις/ μεταβολές, ανά περίπτωση, έγγραφα με κοινοποίηση αυτών στον/στη Διευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας, ώστε να διενεργηθεί ο επιτόπιος τροχονομικός έλεγχος.

(Επί παραδείγματι:

Α) Σχολείο της Αττικής πραγματοποιεί εκδρομή προς την Κρήτη από τον Λιμένα Πειραιώς προς και μέσω του Λιμένα Ηρακλείου.

Εάν η απόσταση μετάβασης από το σχολείο μέχρι τον λιμένα Πειραιώς είναι μέχρι 35 χλμ., ο/η Διευθυντής/ντρια του σχολείου θα αποστείλει την ηλεκτρονική επιστολή και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά στην αρμόδια Υπηρεσία Τροχαίας στον Νομό Αττικής για τον έλεγχο ισχύος αυτών, και παράλληλα θα αποστείλει την ως άνω ηλεκτρονική επιστολή στην Υπηρεσία Τροχαίας Ηρακλείου για τη διενέργεια του επιτόπιου τροχονομικού ελέγχου. Η αρμόδια Υπηρεσία Τροχαίας στον Νομό Αττικής θα πραγματοποιήσει ηλεκτρονικό έλεγχο των δικαιολογητικών, ενώ ο επιτόπιος τροχονομικός έλεγχος θα πραγματοποιηθεί από την αρμόδια Υπηρεσία Τροχαίας Ηρακλείου.
Εάν η απόσταση μετάβασης από το σχολείο μέχρι τον λιμένα Πειραιώς είναι μεγαλύτερη των 35 χλμ., ο/η Διευθυντής/ντρια του σχολείου θα αποστείλει ηλεκτρονική επιστολή τόσο στην αρμόδια Υπηρεσία Τροχαίας στον Νομό Αττικής για επιτόπιο τροχονομικό έλεγχο πριν την αναχώρηση όσο και στην Υπηρεσία Τροχαίας Ηρακλείου για τη διενέργεια του επιτόπιου τροχονομικού ελέγχου στο σημείο εκκίνησης του τελικού τμήματος της χερσαίας μεταφοράς – μετάβασης. Η αρμόδια Υπηρεσία Τροχαίας στον Νομό Αττικής θα πραγματοποιεί επιτόπιο τροχονομικό έλεγχο πριν την εκκίνηση της μετακίνησης προς τον λιμένα/αεροδρόμιο μετακίνησης, ενώ επιτόπιος τροχονομικός έλεγχος στο σημείο εκκίνησης του τελικού τμήματος της χερσαίας μεταφοράς – μετάβασης θα πραγματοποιηθεί από την αρμόδια Υπηρεσία Τροχαίας Ηρακλείου.
Β) Σχολείο από τον Νομό Αχαΐας πραγματοποιεί εκδρομή προς την Κρήτη από τον Λιμένα Πειραιώς προς και μέσω του Λιμένα Ηρακλείου.

Ο/Η Διευθυντής/ντρια του σχολείου θα αποστείλει ηλεκτρονική επιστολή τόσο στην αρμόδια Υπηρεσία Τροχαίας στον Νομό Αχαΐας για επιτόπιο τροχονομικό έλεγχο πριν την αναχώρηση όσο και στην Υπηρεσία Τροχαίας Ηρακλείου για τη διενέργεια του επιτόπιου τροχονομικού ελέγχου στο σημείο εκκίνησης του τελικού τμήματος της χερσαίας μεταφοράς – μετάβασης. Η αρμόδια Υπηρεσία Τροχαίας στον Νομό Αχαΐας θα πραγματοποιεί επιτόπιο τροχονομικό έλεγχο πριν την εκκίνηση της μετακίνησης προς τον λιμένα/αεροδρόμιο μετακίνησης, ενώ επιτόπιος τροχονομικός έλεγχος στο σημείο εκκίνησης του τελικού τμήματος της χερσαίας μεταφοράς – μετάβασης θα πραγματοποιηθεί από την αρμόδια Υπηρεσία Τροχαίας Ηρακλείου.

4 Κατά το Υπόδειγμα ΙV για τις σχολικές μονάδες της Αττικής στην περίπτωση που η απόσταση μετάβασης από το σχολείο στον λιμένα/ αεροδρόμιο αναχώρησης είναι μέχρι 35 χλμ., κατά το Υπόδειγμα V για τις σχολικές μονάδες της Αττικής στην περίπτωση που η απόσταση μετάβασης από το σχολείο στον λιμένα/ αεροδρόμιο αναχώρησης είναι άνω των 35 χλμ. και κατά το Υπόδειγμα VI για τις σχολικές μονάδες των λοιπών περιφερειών (πλην Αττικής) ανεξαρτήτως της χιλιομετρικής απόστασης μετάβασης από το σχολείο στον λιμένα/ αεροδρόμιο αναχώρησης.

Πέραν των ανωτέρω διαδικασιών, επισημαίνεται ότι – σε κάθε περίπτωση- εφόσον στον/στη Διευθυντή/ντρια του σχολείου ή σε άλλον/η εκπαιδευτικό δημιουργηθούν υπόνοιες από τον τρόπο ομιλίας, βαδίσματος κ.λπ. περί της ικανότητας οδήγησης του οδηγού του λεωφορείου, δύνανται να καλέσουν την οικεία Υπηρεσία της Τροχαίας,προκειμένου να διενεργηθεί επιτόπιος τροχονομικός έλεγχος.

Προτεινόμενα