Αντώνης Καλογιάννης: Η συνεργασία με θρυλικούς συνθέτες, το ξύλο από την ίδια του την μητέρα και ο χαμός του γιου του

by Τόνια Τζαφέρη
Αντώνης Καλογιάννης: Η συνεργασία με θρυλικούς συνθέτες, το ξύλο από την ίδια του την μητέρα και ο χαμός του γιου του

Αντώνης Καλογιάννης: Οι άγνωστες πτυχές στην ζωή του σπουδαίου ερμηνευτή

Είναι ο άνθρωπος ο οποίος μαζί με τον Μίκη Θεοδωράκη κατάφεραν να δώσουν πάνω από 500 επιτυχημένες συναυλίες, επίσης κατάφερε να τραγουδήσει στα γενέθλια του Πικάσο… πως όμως έφτασε μέχρι εκεί;

Ο Αντώνης Καλογιάννης γεννήθηκε στην Καισαριανή στις 3 Αυγούστου 1940. Τραγούδησε στα γενέθλια του Πάμπλο Πικάσο, γνωρίστηκε με τον Αράμ Χατζατουριάν, βρέθηκε στην ίδια σκηνή με τον Υβ Μοντάν στο Παρίσι, συναντήθηκε με τους Μπιτλς, γνώρισε τον Λουί Αραγκόν.

Εκείνος άλλωστε ήταν που έγραψε στη Lettre Francaise: «Η φωνή του Αντώνη Καλογιάννη μου θυμίζει τα βουνά και τις θάλασσες της πατρίδας του». Ο νεαρός τσαγκάρης από την Καισαριανή όπως αναφέρει η Καθημερινή είχε τύχη βουνό. Μια αδρή, καθαρή περήφανη φωνή που από μια σύμπτωση τον έκανε τραγουδιστή του Μίκη Θεοδωράκη σε δέκα ημέρες.

Αντώνης Καλογιάννης: Η συνεργασία με θρυλικούς συνθέτες, το ξύλο από την ίδια του την μητέρα και ο χαμός του γιου του

Μαζί του γνώρισε τις πέντε ηπείρους τα χρόνια της χούντας, τότε που τραγούδησε τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές. Όμως, ακόμη κι όταν οι καιροί άλλαξαν, δεν πρόδωσε τις επιλογές του. Δεν ήταν άλλωστε ποτέ διασκεδαστής.

“Ήθελα να γίνω από μικρό παιδί μηχανοδηγός στα τρένα και να ταξιδεύω με τρένο και όλο να φεύγω, να μη γυρίζω”, Αντώνης Καλογιάννης

“Ήθελα να γίνω από μικρό παιδί μηχανοδηγός στα τρένα και να ταξιδεύω με τρένο και όλο να φεύγω, να μη γυρίζω. Πολλές φορές πιτσιρίκος κατέβαινα στον Πειραιά για να βλέπω τα τρένα, αλλά όταν αργούσα έπεφτε ξύλο από τη μητέρα μου. Ο πατέρας μου δεν με χτύπησε ποτέ. Έβλεπα που λες τα τρένα στον Πειραιά και μετά πήγαινα στις προκυμαίες και έβλεπα τα πλοία που έφευγαν. Δεν ήξερα πού πάνε. Σκεφτόμουν “θα μπορούσα να ήμουν κι εγώ εκεί πάνω”. Ο τρόπος ζωής ήταν δύσκολος, αλλά όχι ανυπόφορος. Αλλά δεν ήταν αυτό. Εγώ μέσα μου ήθελα να κάνω αυτά τα πράγματα. Σήμερα, το λιμάνι μου είναι οι θύμησες. Αυτό το συντήρησα, το διατήρησα”, είχε πει σε συνέντευξή του ο Αντώνης Καλογιάννης στην Έλενα Κατρίτση.

Αντώνης Καλογιάννης: Η συνεργασία με θρυλικούς συνθέτες, το ξύλο από την ίδια του την μητέρα και ο χαμός του γιου του

Συνεργάστηκε με κορυφαίους Έλληνες συνθέτες (Μίκη Θεοδωράκη, Σταύρο Ξαρχάκο, Δήμο Μούτση, Μίμη Πλέσσα, Σταύρο Κουγιουμτζή, Ηλία Ανδριόπουλο, Μάριο Τόκα κ.α.) αλλά και ποιητές και στιχουργούς (Γιάννη Ρίτσο, Γιώργο Σεφέρη, Μανώλη Αναγνωστάκη, Τ. Λειβαδίτη, Δ. Χριστοδούλου, Λευτέρη Παπαδόπουλο κ.α.)

Ανέβηκε για πρώτη φορά στο πάλκο το 1966. Την ίδια χρονιά τον ανακάλυψε ο Μίκης Θεοδωράκης και έδωσε τις πρώτες του συναυλίες στην τότε Σοβιετική Ένωση και κατόπιν στην Ελλάδα. Κατά τη δικτατορία των συνταγματαρχών του 1967 έφυγε στο εξωτερικό με την Μαρία Φαραντούρη και δημιούργησε λαϊκή ορχήστρα, με την οποία έδωσαν συναυλίες που είχαν καθαρά πολιτικό χαρακτήρα, συμβάλλοντας έτσι στον αγώνα κατά της Χούντας.

Οι συναυλίες του Αντώνη Κακογιάννη με τον Μίκη Θεοδωράκη

Το 1970 αποφυλακίζεται ο Μίκης Θεοδωράκης και μαζί θα δώσουν περισσότερες από 500 συναυλίες σε Ευρώπη, Αμερική και Αυστραλία, κάνοντας γνωστή την πολιτική κατάσταση που επικρατούσε τότε στη χώρα μας. Το 1972 ο Αντώνης Καλογιάννης επιστρέφει στην Ελλάδα και τραγουδά σε αρκετές μπουάτ στην Πλάκα.

Αντώνης Καλογιάννης: Η συνεργασία με θρυλικούς συνθέτες, το ξύλο από την ίδια του την μητέρα και ο χαμός του γιου του

Ξεχωριστές στιγμές στην καριέρα του είναι η ηχογράφηση του «Πνευματικού Εμβατηρίου» του Άγγελου Σικελιανού και το «Κατάσταση Πολιορκίας» το 1970, μαζί με την Μαρία Φαραντούρη, καθώς και του «Ήλιος και Χρόνος / Επιφάνεια Αβέρωφ» το 1975.

Η δεκαετία του ’80, ξεκίνησε με έναν δίσκο (Μίμη Πλέσσα – Δημήτρη Χριστοδούλου «Τραγούδια της γειτονιάς»/1980), που, μάλλον, έκλεισε την προηγούμενη δεκαετία, γιατί, ουσιαστικά, με τον επόμενο δίσκο του («Τα σημερινά»/1981), ο Αντώνης Καλογιάννης, έκανε την στροφή του στο ερωτικό τραγούδι, όπου και καθιερώθηκε ως ένας, ερωτικός πλέον, τραγουδιστής. Με τα χρυσά (50.000 πωλήσεις) «Σημερινά», του Σπύρου Παπαβασιλείου και του Λάκη Τεάζη, ο Καλογιάννης άνοιξε την πιο εμπορική δεκαετία της καριέρας του και με ένα τραγούδι -μεγάλη επιτυχία, το «Όμορφή μου Κατερίνα», που το ακολούθησαν, τα επόμενα χρόνια, κι άλλες μεγάλες επιτυχίες, όπου ο τίτλος τους παρέπεμπε σε γυναικεία ονόματα.

Μετά τις μεγάλες αυτές επιτυχίες, η δισκογραφία του Αντώνη Καλογιάννη συνεχίστηκε ως και τα τέλη σχεδόν της δεκαετίας του ’90, όπου το 1997 κυκλοφόρησε ο τελευταίος στουντιακός δίσκος του.

Αντώνης Καλογιάννης: Η συνεργασία με θρυλικούς συνθέτες, το ξύλο από την ίδια του την μητέρα και ο χαμός του γιου του

Οι δύσκολες στιγμές στην ζωή του Αντώνη Καλογιάννη

Ο θάνατος του γιου του, ο οποίος πέθανε ξαφνικά το 2006 σε ηλικία μόλις 46 ετών από εγκεφαλικό ανεύρυσμα καθόρισε τη ζωή του σπουδαίου ερμηνευτή.Χωρίς να θέλει να πει πολλά, ο Αντώνης Καλογιάννης είχε αναφερθεί τότε με λίγα λόγια στον γιο του, φανερά συγκινημένος, λέγοντας:”Έχω πει να μην μιλάω για αυτό. Αλλά σήμερα διαφέρει αυτή η μέρα. Η απώλεια του γιου μου ήταν καθοριστική για τη ζωή μου. Δεν ήταν μόνο ένας γιος, ήταν ένας φίλος. Ένας σύντροφος. Ήμασταν δύο άνδρες που μιλούσαμε ως άνδρας προς άνδρα.

Ο γιος μου ήταν ένα αρσενικό 100%. Συνοπτικά τα λέω, αλλά πιστεύω ότι είναι η καλύτερη αναφορά που μπορώ να κάνω στον γιο μου. Δεν έχω μιλήσει ποτέ και, πίστεψέ με, είναι η τελευταία φορά που μιλάω για αυτόν. Μου έρχονται θύμησες. Πονάνε όλα αυτά, αλλά δεν φοβάμαι τον πόνο”.

Σε ερώτηση σχετικά με το ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος του, ο αγαπημένος τραγουδιστής είχε απαντήσει πως είναι ο θάνατος.

“Τον φοβάμαι τον θάνατο. Είμαι άνθρωπος. Δεν πιστεύω ότι μπορώ να συμμαχήσω μαζί του. Δε μπορώ να βρω αρμονικές εικόνες μαζί του. Με μισεί και εγώ τον μισώ. Αλλά δεν τρέμω. Τον φοβάμαι. Και πιστεύω, για μένα, ότι είναι δικαιολογημένο να φοβάμαι τον θάνατο γιατί θα μου στερήσει τον ήλιο, τη θάλασσα, τα βουνά, τις ωραίες γυναίκες να τις βλέπω, τους φίλους μου, το καφενείο, τον καβγά. Αυτά θα μου τα στερήσει. Πώς να στο πω; Δεν τον πάω, δεν τον χωνεύω, δεν τον γουστάρω”, είχε πει.

Αντώνης Καλογιάννης: Η συνεργασία με θρυλικούς συνθέτες, το ξύλο από την ίδια του την μητέρα και ο χαμός του γιου του

Μιλώντας για την προσωπική του ζωή, ο Αντώνης Καλογιάννης αναφέρθηκε στη σύζυγό του, Ελένη, αποκαλύπτοντας αρκετές λεπτομέρειες για τη σχέση τους, που δεν είχε πει ποτέ και είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: “Στη ζωή αυτή γνώρισα πολύ κόσμο και πολλές γυναίκες. Με άλλες ήταν εφήμερα τα πράγματα. Όλα αυτά αντιμετωπίστηκαν από τη γυναίκα μου, την Ελένη, με μια αξιοπρέπεια που δεν την πιστεύω. Υπήρξαν στιγμές όπου πήγαινα να κάνω Πάσχα στην Καισαριανή και το βράδυ της Ανάστασης, άφηνα την οικογένειά μου κι έφευγα να βρω μια άλλη γυναίκα. Μια φθορά, που την ευθύνη την είχα εγώ. Μια μέρα μου είπε: “Αντώνη, επειδή σε βλέπω και τυραννιέσαι, πήγαινε και ζήσε μαζί της σε παρακαλώ. Και αν μπορείς ότι μπορείς να μείνεις, μείνε. Κι αν δεν μπορείς, εγώ θα είμαι εδώ”. Δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Την περίμενα αυτή τη στάση από τη συγκεκριμένη γυναίκα. Την εκτιμώ και την αγαπώ απεριόριστα. Είναι η πρώτη φορά που μιλάω έτσι για την Ελένη σε εκπομπή. Είναι η πρώτη φορά που τα λέω. Έλεγα ότι δεν θα αναφερθώ ποτέ σε αυτά”.

Πολλοί αναρωτήθηκαν ποια ήταν αυτή η Αννούλα που τραγούδησε ο Καλογιάννης σε στίχους του Σαράντη Αλιβιζάτου και μουσική του μεγάλου Μάριου Τόκα.

Αντώνης Καλογιάννης: Η συνεργασία με θρυλικούς συνθέτες, το ξύλο από την ίδια του την μητέρα και ο χαμός του γιου του

Η ιστορία του τραγουδιού του 1984 είναι ενδιαφέρουσα. Αφορούσε σε ένα κορίτσι που είχε γνωρίσει και είχε ερωτευρεί στους Ιεχωβάδες. Το 2018, σε μια συνέντευξή του στο περιοδικό Music Heaven, ο στιχουργός αποκάλυψε τις ιστορίες πολλών τραγουδιών του, ανάμεσά τους και της Αννούλας του χιονιά.

Προτεινόμενα