Δεν θα άντεχες 24 ώρες: Η σούπερ δίαιτα που μετέτρεψε τον Τζόκοβιτς σε “ρομπότ”

Τζόκοβιτς δίαιτα: Η δίαιτα που μεταμόρφωσε τον πρωταθλητή

Τζόκοβιτς δίαιτα: Η δίαιτα που μεταμόρφωσε τον πρωταθλητή

Τζόκοβιτς δίαιτα: Τη διαδικασία «autophagy», δηλαδή αυτοφαγία, περιέγραψε το 2016, ο Ιάπωνας Γιοσινόρι Οχσούμι. Στον επιστήμονα απονεμήθηκε τότε το Νόμπελ Ιατρικής και Φυσιολογίας από τη σουηδική Ακαδημία.

Χάρη στην επικρατούσα ελληνική ορολογία στον επιστημονικό χώρο, ο Ιάπωνας κυτταρικός βιολόγος, ήταν αυτός που παρατήρησε και κατέγραψε για πρώτη φορά την ιδιότητα των κυττάρων να αλλοιώνουν ή και να ανακυκλώνουν τα δικά τους κυτταρικά συστατικά. «Τρώγοντας», ουσιαστικά ένα κομμάτι του εαυτού τους. Τα βαφτίσια του φαινομένου της «κυτταρικής αυτοφαγίας» δεν έγιναν από τον ίδιο. Αυτός ήταν όμως, που αντιλήφθηκε υπό ποιες συνθήκες εμφανίζεται και με ποιο τρόπο λειτουργεί.

Για να λάβει ο Οχσούμι την ύψιστη επιστημονική διάκριση βασίστηκε σε μια άλλη έρευνα με Νόμπελ Χημείας, το 2004. Δύο Ισραηλινοί επιστήμονες και ένας Αμερικανός είχαν παρουσιάσει τη δεκαετία του ’80 το σύστημα του οργανισμού, που διασπά κάθε είδους πρωτεΐνη. Περίπου 20 χρόνια αργότερα τιμήθηκαν με Νόμπελ. Δεν είχαν ωστόσο καταφέρει να προβλέψουν, τι συμβαίνει όταν τα κύτταρα ασχολούνται με «μεγάλες» πρωτεΐνες, αλλά και τι κάνουν στα φθαρμένα τους «εξαρτήματα».

Τζόκοβιτς δίαιτα: Η δίαιτα που μεταμόρφωσε τον πρωταθλητή

Τι απέδειξε ο Νομπελίστας Ιάπωνας;

Ο Νομπελίστας Ιάπωνας απέδειξε ότι η ιδιότητα των κυττάρων να «τρώνε» ένα κομμάτι του εαυτού τους, έχει ευεργετικές επιπτώσεις κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Όταν η διαδικασία γίνεται με τον ενδεδειγμένο τρόπο, τα κύτταρα ανακυκλώνουν κατεστραμμένα μόρια. Ανανεώνονται και διατηρούνται λειτουργικά. Ανοικοδομούν τα συστατικά τους, όπως τις πρωτεΐνες, τα λιπίδια και τα άλλα μακρομόριά τους, καθώς και τα κατεστραμμένα ή περιττά υποκυτταρικά οργανίδια. Πρόκειται για μια μορφή κυτταρικού καθαρισμού. Το σώμα αναγνωρίζει παλιό και υποβαθμισμένο κυτταρικό εξοπλισμό και τον καταστρέφει. 

Επιτρέπεται στον οργανισμό να «ξεφορτώνεται» άχρηστα στοιχεία. Να σταματά την καρκινική ανάπτυξη και να εμποδίζει μεταβολικές δυσλειτουργίες (π.χ. παχυσαρκία, διαβήτη), αλλά και φλεγμονές. Στην αντίθετη περίπτωση, που η αυτοφαγία δεν πραγματοποιείται όπως θα έπρεπε, υπάρχει κίνδυνος πρόκλησης σοβαρών ασθενειών. Παρδείγματα είναι ο καρκίνος, ο διαβήτης, αλλά και διάφορα είδη νευρολογικών διαταραχών.

Με λίγα λόγια, εκτός από σύμμαχος για έναν υγιή οργανισμό, η αυτοφαγία παρουσιάζεται ως ο σημαντικότερος μηχανισμός για την επιβράδυνση της γήρανσης. Διότι καθαρίζει τα κύτταρα από τη συσσώρευση όλων αυτών των «σκουπιδιών» που ευθύνονται για τη γήρανση. Έτσι εξασφαλίζεται η ανακύκλωση και ανανέωση των συστατικών του κυττάρου.

Πώς επιτυγχάνονται όμως οι ευνοϊκές συνθήκες για να λειτουργήσει με τον ευκταίο τρόπο η αυτοφαγία; 

Κατ’ αρχάς με τη σωματική άσκηση. Είναι ο πιο δημοφιλής τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι βοηθούν τον οργανισμό τους να «καθαρίσει». Η άσκηση προκαλεί στρες στον οργανισμό, δημιουργώντας μικροσκοπικά «σκισίματα» στους μυς (μικρο-θλάσεις), που το σώμα προσπαθεί να θεραπεύσει, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τη δύναμη και αντοχή τους.

Η τακτική άσκηση έχει αναδειχθεί με διάφορους τρόπους, ως ασπίδα του ανοσοποιητικού συστήματος. Εκείνο που δυσκολεύεται να συλλάβει ο νους, είναι το εύρημα του Ιάπωνα βιολόγου που έχει να κάνει με την καθημερινή εξαντλητική νηστεία. Όπως απέδειξε, το φαινόμενο της αυτοφαγίας μπορεί να παράγει «καύσιμα», αλλά και να δημιουργήσει μπλοκ από κύτταρα, σε περιόδους ασιτίας.

Αυτό που φάνηκε από τις μελέτες είναι ότι η παράλειψη γευμάτων ενεργοποιεί με τον ενδεδειγμένο τρόπο την αυτοφαγία – θέτει και πάλι τον οργανισμό σε συνθήκες στρες – διεγείροντας την αυξητική ορμόνη. Η ορμόνη αυτή έχει αντιγηραντική δράση. Η διαδικασία ενεργοποιείται από τη στέρηση θρεπτικών συστατικών. Χάρη στην αύξηση γλυκαγόνης που προκαλεί η νηστεία, δίνεται μεγαλύτερη ώθηση στην αυτοφαγία. Για να επιτύχει κάποιος τις ιδανικές συνθήκες ωστόσο χρειάζεται αυστηρό πρόγραμμα. Απαιτείται ασιτία και όχι απλά περιορισμός θερμίδων! Χρειάζονται καλό φαγητό με πολλά γεύματα για ένα συγκεκριμένο ωράριο και ενδιάμεσα ακραία νηστεία. Με αυτό τον ισορροπημένο τρόπο, που πρέπει να έχει τακτική μορφή, επιτυγχάνεται η ανάπτυξη των κυττάρων κατά τη διάρκεια του φαγητού. Επίσης επιτυγχάνεται και ο κυτταρικός καθαρισμός κατά τη διάρκεια της ασιτίας.

Το πρόγραμμα διατροφής που ακολουθεί ο Νόβακ Τζοκοβιτς

Είναι αυτό ακριβώς το διατροφικό πρόγραμμα που ακολουθεί τον τελευταίο ενάμιση χρόνο ο Νόβακ Τζόκοβιτς. Ο ίδιος το αποκάλυψε με αναρτήσεις του στα social media. Μοιάζει ασύλληπτο για έναν αθλητή τέτοιου επιπέδου, με τόσες ανάγκες ενέργειας και λήψης πρωτεΐνης, να μένει νηστικός για 16 ολόκληρες ώρες εντός του 24ωρου. Ωστόσο, τα τεκμήρια αποδεικνύουν ότι δεν έχει κανένα λόγο να αλλάξει την extreme πρακτική που ακολουθεί.

Μετά την επιστροφή του το 2018, ο Σέρβος υπεραθλητής έχει κατακτήσει τα 5 από τα 7 τελευταία Γκραν Σλαμ. Στο μετρούσε 18 σερί νίκες προτού ο κορωνοϊός σταματήσει τη δράση του. Ο Νόλε εφαρμόζει μικρά γεύματα για 8 ώρες και δεν τρώει τίποτα απολύτως τις υπόλοιπες 16. Αυτό σημαίνει ότι όσο δεν κοιμάται μένει νηστικός (8-9 ώρες την ημέρα)

Αν όντως στα 32 χρόνια του έχει βρει το ελιξίριο της αντιγήρανσης, δεν είναι μακριά ο καιρός, που το ρεκόρ των 20 Γκραν Σλαμ του Ρότζερ Φέντερερ, θα μοιάζει εφικτό.

Τζόκοβιτς δίαιτα: Η δίαιτα που μεταμόρφωσε τον πρωταθλητή

Σχολιάστε

Ίσως σας ενδιαφέρουν

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί Cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Το κατάλαβα Περισσότερα